Hvilken model er den bedste elbil?

Valget af den bedste elbil er sjældent entydigt. Selvom eksperter er kloge på området, så har vi alle individuelle præferencer. Spørgsmålet bør derfor nok ikke være "Hvilken elbil er bedst?", men snarere "Hvilken elbil passer bedst til dig?". Denne artikel er skabt netop til at hjælpe dig med at besvare dette spørgsmål. Vi fokuserer på at matche din situation og dine behov med den rette elbil. Du også oprette en gratis bruger og prøve vores 'Green Fit' feature, som er designet til at give dig en liste med de elbiler, der passer lige præcis til dit behov.

Opret gratis bruger

Our awesome features

Guide til bedste elbil

1. INTRODUKTION

Vi ser på eksperternes kåringer og hvordan denne guide kan hjælpe dig til at finde den bedste elbil for dig.

2. DE KOLDE FACTS

Vi giver dig svar på, hvordan du kan bruge de objektive bildata til at finde den elbil passer bedst muligt til din situation.

3. PRØVETUREN

Vi giver dig gode råd til, hvordan dine egne oplevelser og vurderinger kan hjælpe dig med at finde den helt rigtige elbil for dig.

Image alt

INTRODUKTION - Hvad siger eksperterne?

Som det har været tilfældet med benzin- og dieselbiler igennem årene, så er der også mange meninger om hvilken af de elektriske biler, der er den bedste. Eksempelvis blev Jeep Avenger kåret som årets bil i Norge i 2023, men denne model var ikke engang med i opløbet om at blive årets bil i Danmark i 2022. Her var det som bekendt VW ID.Buzz som løb med titlen og resten af finalefeltet bestod af MG 4, Renault Megane E-Tech, Nissan Ariya, BMW i4, Toyota Bz4X og Toyota Aygo X. Men altså ingen Jeep Avenger.


Elbiler kåret til årets bil fem år i træk

I 2024 bestod finalefeltet af 6 fuldt elektriske biler, hvilket er det samme som i 2023. Den første elbil til at vinde årets bil i Europa var Nissan Leaf i 2011. I Danmark blev Tesla Model 3 den første elbil til at vinde i 2020, mens VW ID.3 tog sejren i 2021. Med Hyundai Ioniq 5's sejr i 2022, VW ID.Buzz i 2023 var det fjerde år i træk, at en elbil løb med årets bil i Danmark.


Årets bil i Danmark 2024 blev offentliggjort den 28. november 2023. Igen var det en elbil der løb med titlen hvilket betyder at det er femte år i træk, at en elbil vinder årets bil i Danmark. Denne gang var det BMW i5 som løb med titlen. Ud af de syv biler der var med i finale-feltet var det kun Toyota Prius, der ikke er en elbil - det er en plug-in hybrid. Som du kan se af tabellen nedenfor var det en overbevisende sejr til BMW i5. Det blev Volkswagens nye flagskib - ID.7 som tog andenpladsen. Xpeng var med deres luksus SUV Xpeng G9 lige i hælene på VW ID.7. BYD Dolphin, som har en startpris på kun 234.995 kr. tog 4. pladsen. Det er under halv pris af hvad den billigste udgave af BMW i5 koster.


Den helt nye Kia EV9 måtte nøjedes med en 5. plads, mens den nye version af Hyundai Kona tog 6. pladsen. Toyota's opdateret version af plug-in hybriden Prius sluttede feltet af.

PlaceringBilPoint
1BMW i5144
2VW ID.7101
3Xpeng G995
4BYD Dolphin74
5Kia EV965
6Hyundai Kona61
7Toyota Prius60

Derfor skal du læse denne guide

Det står klart at folk er enige om, at elbiler kan være ganske vellykket. Til gengæld er enigheden ikke så stor, når man spørger, hvilken elbil, der er den bedste bil - hertil får man mange svar. Og det er måske heller ikke så mærkeligt endda. Der er jo rigtig mange faktorer, der spiller ind, og hver af disse har forskellig betydning, alt efter hvem du spørger. Siden du læser denne artikel, er du nok i gang med at finde ud af, hvilken af de nye elektriske biler, der er den bedste for dig: Det skulle du meget gerne blive klogere på, hvis du læser videre. Du får nemlig et overblik over de ting, der er vigtige at holde sig for øje, når du skal vælge din nye elbil. Vi vil vise dig, hvilke værktøjer, vores platform giver dig til at gøre processen så nem som mulig.


Inden du puster helt ud og lader dig overmande af alle de ting, du kan tage med i dine overvejelser, så husk at glæd dig over at være i processen med at skulle finde en ny elbil. Det er en stor beslutning, som man ikke tager et hav af gange i løbet af sit liv, så hvorfor ikke gøre det til en god oplevelse. Hos elbiil.dk er det i hvert fald vores klare mål, at det skal være trygt og positivt at købe eller lease en elbil.


Det hele handler om den elbil der er bedst for dig

Ja, det er ikke løgn. Når du skal have en ny elbil handler det hele om dig - eller måske også resten af familiemedlemmerne i din husstand. Men du forstår hvor vi vil hen, ik? Med biler er det nemlig ikke altid, det giver mening at lytte til eksperterne eller kun kigge på de rå fakta omkring bilernes rækkevidde, forbrug, batteri osv.


Tag udgangspunkt i din egen situation

Det vigtigste er, at du finder en bil, som passer til din situation og kørselsbehov. Og med elbiler er det måske endnu vigtigere end ved andre biltyper, at du føler dig tryg ved den teknologi, der er i bilen. For der er i den grad skruet op for teknologi og software i de nyeste elbiler, hvilket rigtig mange finder yderst interessant.


Det kan dog også virke afskrækkende, hvis man ikke er født med en iPhone i hånden, og derfor kan det sagtens være, at man skal kigge efter stabile infotainment-systemer i stedet for de mest smarte. Det er nu en gang rarest at have en bil, man kan finde ud af at betjene, og som lader op, når man sætter ladestikket i bilen.

Image alt

DE KOLDE FACTS - 4 elementer du bør kigge på

Som du kan fornemme, er der mange elementer, som man ikke umiddelbart kan sætte på formel, da det afhænger af den enkelte person. Der er dog et par objektive parametre, som er ret vigtige at kigge på, når man overvejer en elbil og det er rækkevidde, forbrug, ladehastighed og pris.


Vurder de kolde facts ud fra din situation

Selvom disse fire punkter er helt objektive parametre, så giver det alligevel bedst mening at lægge vægt på hver af dem baseret på din egen situation. Lad os tage dem en for en, så du kan se, hvad vi mener. Læs derfor blot videre eller klik på hver enkelt parameter herunder, hvis du er særligt nysgerrig på et enkelt af dem.

1. Du skal ikke altid gå efter den længeste rækkevidde


Hvad betyder elbilens rækkevidde?

Den opgivne rækkevidde angiver hvor langt, hver elbil kan køre på et fuldt opladet batteri ved blandet kørsel. Alt andet lige, vil en elbil med et større batteri have en længere rækkevidde end en elbil med et lille batteri. Der er dog rigtig mange forbehold og diskussioner omkring dette tal - ja faktisk lige så meget, som der altid har været omkring km/l for benzin- og dieselbiler. I vores FAQ kan du se en grundig gennemgang af, hvad der påvirker rækkevidden.

Hvor lang rækkevidde har du egentlig brug for?

Det interessante omkring rækkevidde lige her, er om du har gjort dig nogle tanker om, hvad du egentlig har brug for af rækkevidde i din nye elbil? For hvis du ikke er kørende sælger eller lignende, er det nok tvivlsomt om du virkelig har brug for en elbil der kan køre over 400 km på en opladning. Faktisk viser opgørelser, at det kun er 1.4% af elbilisterne, der dagligt kører længere end 300 km. Du kan selvfølgelig have god brug for lang rækkevidde, hvis du kører på tværs af landet eller på bilferie. Her skal du gøre op med dig selv, hvor tit du vil køre på længere ture og hvad din magelighed siger dig i forhold til at skulle holde enkelte stop for at lade op.


Fordele og ulemper ved kort og lang rækkevidde

Fordelen ved en lang rækkevidde er naturligvis, at du skal lade mindre, når du er på langfart. Ulempen kan være, at elbiler med lang rækkevidde også vil have et stort batteri, som vejer ganske meget. Et større batteri vil alt andet lige føre til et større elforbrug, når bilen skal drives frem, og afhængig af motor-effekten, kan det også have en indflydelse på køreoplevelsen. Derudover vil biler med et større batteri naturligvis også være dyrere, da batteriet er den dyreste komponent i en elbil.


Så det gode råd her er, at du ikke for enhver pris skal vælge den bil med den længste rækkevidde. Gør det hvis behovet er der, men ellers er der penge at spare på elbiler med kortere rækkevidde og et mindre batteri. Til gengæld har mange af de nye elbiler en rækkevidde på langt over 400km så hvis det er dit behov er du godt stillet.

2. Hold øje med elbilens strømforbrug


Hvad menes der med forbrug for elbiler?

Det forbrug man tit taler om for elbiler, er hvor meget strøm, det kræves at køre én km. Det benævnes Wh/km og fortæller hvor mange watt-timer, der bruges på én km. Dette tal kan også regnes om til km/kWh - altså hvor mange km kommer man på én kilowatt-time. Traditionelt er dette jo et vigtigt salgsparameter for de enkelte biler: Desto længere man kan køre på én kWh eller én liter benzin desto bedre. For nogen kan det være en hel sport at se, hvor økonomisk man kan køre og du kan derfor opleve at forbrug er noget der tales rigtig meget om - næsten på niveau med rækkevidden.


Hvor meget kan du spare?

Som udgangspunkt vil det selvfølgelig være bedst at finde en bil med et så lavt forbrug som muligt. Især hvis du har fundet nogle biler i samme klasse, kan det give rigtig god mening at lægge vægt på deres forbrug, da det jo i sidste ende har betydning for, hvor meget du skal lade og dermed de udgifter, du vil have til bilen. Set over en fem-årig periode kan en elbil der er 30-40% mere effektiv end en tilsvarende elbil, spare dig for mellem 10-15.000 kr i strøm alt efter din elpris. Så med de økonomiske briller, er forbruget helt klart noget du skal kigge på.


Hvornår skal du ikke gå op i forbruget?

Der, hvor det ikke giver mening at gå alt for meget op i forbruget, er hvis du har et bestemt pladsbehov. Jo højere og tungere en elbil er, jo højere forbrug vil den have - simpelthen fordi dens aerodynamik så vil være dårligere og dette er et særdeles vigtigt element i en elbils effektivitet. Så hvis du har brug for meget plads til ungerne eller bare gerne vil have god bagagerumsplads, så skal du ikke fravælge de elbiler der har et højt forbrug. Der bliver du nødt til at se på de daglige praktiske behov du har. Især hvis du sjældent kører på motorvej, kan du godt lade være med at lægge så meget vægt på bilens forbrug.


Så pas på ikke at lade dig forblænde af lave forbrugstal, da det vigtigste er at du finder en elbil der kan opfylde dine daglige behov. Men kan du finde flere elbiler der kan det, så sammenlign deres forbrugstal - for hvis du let kan spare 2-3000kr om året i strøm, er det vel værd at tage med.

3. Høj ladehastighed er vigtig hvis du tit lader på farten 


Opladning af din elbil og betaling herfor er et kapitel for sig. Så når du er så langt, så kan du med fordel også gå på opdagelse i vores artikler om opladning eller prøve vores modul find ladeløsning, til at få beregnet den billigste opladning for dig.


Hvornår er ladehastigheden vigtig?

Her og nu vil vi tale om den hastighed elbiler kan lade med væk fra hjemmet og på de opladere, som kaldes hurtig- eller lynladere. Det er de opladere, som du vil bruge, når du har brug for opladning på farten - det vil sige typisk langs de danske motorveje. Når du lader på disse opladere, er det naturligvis vigtigt, at din bil kan lade med en stor effekt, så du hurtigt kan få fyldt nok strøm på batteriet til at kunne køre hen til din næste destination. Så med det in mente, er det klart, at bilernes ladehastighed er et vigtigt parameter at kigge på.


Kører du mange lange ture er ladetiden vigtig

Hvis du tit tager på længere ture, som kræver en eller flere opladninger undervejs, er ladehastigheden måske det vigtigste for dig, at lægge vægt på, når du skal vælge din næste elbil. I hvert fald ud af de fakta-baseret parametre, som vi har omtalt her. Som det er tilfældet med rækkevidde og forbrug, kan de oplyste tal for ladehastighed også godt vise sig at være for optimistiske i forhold til den virkelige verden - det vil sige at ladetiden bliver længere end forventet.

Grunden til det er, at der er flere faktorer, der spiller ind på bilernes faktiske ladehastighed - de to primære ting er temperaturen på bilens batteri og hvor meget strøm der er på bilen, når du starter din opladning.


For at give dig det bedst mulige sammenligningsgrundlag, har vi fundet målte ladehastigheder for de forskellige elbiler. Det giver dig et et mere realistisk billede af, hvor hurtigt bilerne, kan lade på farten. På vores sammenligningsside kan du sammenligne ladehastighed og andre parametre på elbiler.


Kører du mest korte ture er ladetiden mindre vigtig

Hvis du ikke kører mange lange ture, hvor opladning er nødvendig, er ladehastigheden på farten ikke noget, du behøver at lægge stor vægt på - vel at mærke så længe du har mulighed for at få en oplader sat op hjemme hos dig selv. Hastigheden på elbilernes hjemmeladning (også benævnt AC-ladning) er i langt de fleste tilfælde ens. Her er 11 kW standarden. Enkelte biler kan kun lade med 3.7 eller 7 kW hjemme, så som udgangspunkt skal du undgå disse. Især importerede biler, kan have en lavere ladehastighed hjemme, da de kan være anderledes konfigueret end de biler, der importeres direkte til det danske marked. Du kan tænke på det på den måde, at hvis du har en bil med et batteri på 55 kWh, vil det tage 5 timer at lade bilen fra 0-100% hvis den kan lade med en effekt på 11 kW. Med en bil med samme batteri, som kun kan lade med en effekt på 3.7 kW vil det tage næsten 3 gange så lang tid.


Så ladehastigheden er virkelig vigtig, hvis du vil skulle lade meget på farten, men ellers skal du bare sørge for at få en bil, der kan lade med 11 kW derhjemme. Og det kan langt de fleste elbiler heldigvis.


En vigtig note omkring hjemmeladning er, at det anbefales at få installeret en dedikeret ladeboks af sikkerhedsmæssige hensyn. Du kan bruge en almindelig stikkontakt til den nødlader der følger med bilen, men du bil så kun kunne oplade med en effekt på 1-1,5 kW. Samtidig advarer sikkerhedsstyrelsen om risiko for brand og stød, hvis man lader sin elbil på den måde.

4. Spiller prisen på din elbil en rolle i dit valg? 


Husk også at se på driftsudgifterne

De fleste kan ikke vælge på alle hylder, når det kommer til hvad en elbil må koste. Dermed ikke sagt, at det kun er danmarks billigste elbil, en Dacia Spring eller en en VW e-up, som kan komme i betragtning. På grund af de lavere afgifter på elbiler kan du finde mange biler til en overkommelig pris. Dertil kommer, at de løbende omkostninger til en elbil er lavere end for en benzin- eller dieselbil. Det vigtige er derfor at kigge på hvad dine månedlige udgifter samt totale omkostninger vil være for hver af de elbiler du overvejer. Heldigvis har vi også gjort det let for dig at beregne biløkonomien for alle relevante biler. Med vores modul bilkøkonomi kan du beregnet et bilbudget for hver bil i din garage.

Eksempler på bilbudgetter

Få en samlet økonomi for alle dine biler. Med modulet biløkonomi på app.elbiil.dk får du både beregnet den månedlige udgift og de totale omkostninger i den tid du forventer at beholde bilen. For hver bil, kan du tilpasse pris, forsikring og alle de andre parametre, som indgår i beregningerne. Her får du nogle eksempler på bl.a. Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Fiat 500. Vi har regnet med en ejerperiode på 6 år og et kørselsbehov på 15.000 km om året med 95% hjemmeladning (290 øre/kWh). Omkostninger er for alle biler sat til 300 kr. om måneden. Billigste ladeløsning er anvendt. Ved køb regnes der med et billån med 20% udbetaling og en ÅOP på 4,4% samt et værditab på 15%. Økonomien angives som den månedlige udgift inkl. afdrag på lån, vedligehold, el hjemme og ude samt ejerafgift og forsikring. I parentes angives de totale omkostninger i hele ejerperioden. Bemærk, at afrdrag på lån ikke medregnes i totale omkostninger, da det er at sidestille med opsparing. Til gengæld indregnes der et værditab.

Fiat 500e

KØB Fiat 500e Icon Pack (37.3 kWh) 3.939 kr/md (277.416 kr.) LEASING Fiat 500e Icon Pack (37.3 kWh) 4.677 kr/md (346.293 kr.) Udbetaling på 10.000 kr. Foto: carlife365.dk

Renault Zoe

KØB Renault Zoe e-tech INTENS (52 kWh) 4.595 kr/md (331.485 kr.) LEASE Renault Zoe e-tech INTENS (52 kWh) 4.348 kr/md (342.555 kr.) Udbetaling på 10.000 kr. Foto: carlife365.dk

Volkswagen ID.4

KØB Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh) 5.701 kr/md (395.119 kr.) LEASE Volkswagen ID.4 Pro Performance (77 kWh) 6.798 kr/md (548.983 kr.) Udbetaling: kr. 25.000 Foto: carlife365.dk

Skoda Enyaq

KØB Skoda Enyaq iV 80 (77 kWh) 5.697 kr/md (394.715 kr.) LEASE Skoda Enyqq iv 60 (58 kWh) 4.973 kr/md (387.568 kr.) Udbetaling på 10.000 kr. Foto: carlife365.dk

Hyundai
Ioniq 5

KØB Hyundai Ioniq 5 Advanced Long Range (72.6 kWh) 5.954 kr/md (412.107 kr.) LEASE Hyundai Ioniq 5 Advanced Long Range (72.6 kWh) 6.835 kr/md (521.615 kr.) Udbetaling på 10.000 kr. Foto: carlife365.dk

Få et bilbudget

Har du en særlig favorit som eksempelvis Tesla model 3, Kia e Niro, Hyundai KONA electric eller en VW e-up så prøv modulet biløkonomi på app.elbiil.dk. Tilpas din profil og juster dine bilers tal, så får du automatisk beregnet et bilbudget for din elbil. TIP! Vil du gerne vil kende forskellen på at købe og lease en elbil? Så tilføj den samme bil to gange til din garage, og juster den ene til et køb og den anden til leasing.

Find let de biler der matcher dit budget

I vores elbil-database har vi naturligvis også alle priserne inkluderet og opdateret. Det er derfor let for dig at filtrere og sortere listen af biler ud fra dit budget. Så hvis du går efter en billig elbil, kan du hurtigt se, hvilke biler der er relevante. På tidspunktet for denne artikel er der fx syv elbiler med en officiel rækkevidde på mindst 400 km og som koster op til 300.000 kr.


En brugt elbil kan også være relevant for dig

Hvis prisen spiller en rolle, kan en brugt elbil også være meget relevant, da de ofte fås til en god pris sammenlignet med en helt ny elbil. Med de lange leveringstider på nye elbiler, som vi har oplevet siden sommeren 2021, kan en brugt elbil være oplagt at overveje hvis du står med et akut behov. Eller du bare ikke kan overskue at vente 10-14 måneder på en ny elbil.


Køb en elbil fra Tyskland eller få den importeret

Der er i de første 5 måneder i 2022 importeret et stort antal elbiler fra Tyskland og flere forhandlere har specialiseret sig heri. Du kan læse nærmere om hvorfor import af elbiler fra Tyskland kan være en god forretning, men også hvad du skal være opmærksom på, hvis du gør det.

Our awesome features

Er du til de kolde facts omkring elbiler?

Selvom ikke alt kan gøres op i tal, er det rart at have noget at støtte sig til, især når du vælger en elbil. Vi forstår, hvor vigtigt det er, derfor har vi lavet en dedikeret sammenligningsside. Her kan du nemt sammenligne de biler, der fanger din interesse.

Sammenlign flere biler

Du kan vælge at se alle bilerne i din garage på samme tid eller kun udvælge enkelte.

Realistisk ladehastighed

Vi anvender faktisk målte tal fra fastnedcharging

Relevante tal for batteristørrelser

Vi anvender nettokapaciteten, som er den faktisk tilgængelige del af batteriet.

Opret en gratis bruger og sammenlign selv

Godt at vide når du sammenligner

Sammenligningssiden er et hjælpsom værktøj, når du skal finde den elbil, der passer bedst til din situation og dine behov. Her giver dig lidt tip til, hvordan du får mest ud af at sammenligne udvalgte elbiler.


Officiel rækkevidde

For hver af dine elbiler i din garage, kan du sammenligne deres officielle rækkevidde. Husk som nævnt ovenfor at den officielle rækkevidde ikke tager fuldt højde for temperatur, kørestil og hastighed. Forskellene imellem bilerne er dog ganske retvisende og derfor stadig relevant at kigge på. Desuden giver det dig hurtigt syn for sagen, hvis enkelte af bilerne har for kort rækkevidde i forhold til hvad din situation kræver.


Officielt forbrug eller energi-effektivitet

Du kan ligeledes sammenligne hvor meget el hver elbil forbruger per kørt km. Vi viser det som km per kWh - det vil sige jo højere tallet er, jo mere effektiv er elbilen, og jo mindre el skal du bruge for at tilbagelægge den samme afstand.


Forbruget har betydning for biløkonomien

Der kan være ret stor forskel i elbilernes effektivitet, så på den måde kan der også være penge at spare på udgifterne til el ved at vælge den mest effektive af de elbiler du overvejer.


Selv biler af samme størrelse kan have store forskelle i deres forbrug

Et hurtigt eksempel kan synliggøre forskellene. En Audi e-tron kører 4,44 km/kWh mens en Tesla Model Y kører 5,92 km/kWh når man bruger de officielle tal. Det svarer til at en Audi e-tron bruger 33% mere el end end Tesla Model Y. Havde vi målt Audi e-tron op imod en Hyundai Kona electric havde forskellen været endnu større, men de to biler ligger dog også langt fra hinanden i forhold til størrelse, pris og kvalitet. Det er dog stadig interessant at kunne se, at en Hyundai Kona electric i visse modeller bruger 50% mindre el end Audi e-tron.


Ladetid eller ladehastighed ved hurtigladning

Som nævnt ovenfor er ladetid ved hurtigladning et vigtigt parameter hvis du ved at du ofte vil have et behov for at lade på de ladestationer, der tilbyder lynladning. Hvor muligt viser vi de målte lade-effekter ved en lynlader, men bemærk at ladetiden kan påvirkes af mange faktorer - primært batteri-standen og temperaturen på batteriet.


Størrelsen på batteriet

Det er naturligvis også muligt at sammenligne hver elbils batteri. Vi viser den tilgængelige batteri-kapacitet i kilowatt-timer (kWh) - også benævt netto-kapaciteten. Elbilens batteri er som tidligere nævnt ikke det altafgørende, men det giver god mening hurtig at kunne se om enkelte af bilerne simpelthen har et for stort eller for lille batteri i forhold til dit behov. Og som tommelfingerregel, så vil en elbils rækkevidde være højere jo større batteri den har.

Bliv inspireret - se forskellige sammenligninger

Vi har også lavet flere artikler her på elbiil.dk, hvor vi sammenligner biler af samme type eller klasse på rækkevidde, forbrug og ladehastighed. Lad dig inspirere og se eksempelvis om der elbiler i familieklassen, der kan tage kampen op med Tesla Model X. Er du mere nysgerrig på, hvordan nogle af de allermest populære modeller klarer sig, kan du se, hvordan Audi Q4 e-tron og Kia EV6 klarer sig når de måles op imod årets bil i Danmark 2023, Hyundai Ioniq 5. Vi har også sammenlignet de 3 populære SUV-Coupéer Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupé iV og Audi Q4 e-tron sportback

Image alt

PRØVETUREN - det handler om dig

Vi har nu været rigtig godt omkring, hvornår det kan give mening for dig at bruge de kolde facts om de forskellige elbiler, når du skal vurdere hvilken én der er bedst for dig. I denne sidste guidede del giver vi dig hjælp til prøveturen, og de personlige og subjektive elementer, du med fordel kan tage med i dine overvejelser.


Det skal du holde øje med når du prøvekører

Nu kommer det virkelig til at handle om dig. For nu er det din egen oplevelse og vurdering, du skal støtte dig op af, inden du lægger dig fast på hvilken model, du syntes er den bedste elbil. Det er nu, det er vigtigt at komme ud og prøvekøre de elbiler, som du ved hjælp af de objektive parametre, har fundet ud af kunne passe til dig. Det er nemlig den eneste måde, du kan finde ud af hvilken bil, der er den rigtige for dig. Det er klart, at dine behov og holdninger til, hvad der er vigtigt for en elbil, ikke nødvendigvis er det samme som din nabos. Det kan jo være han eller hun går rigtig meget op i, hvad farve dækslet til sprinklervæsken har. Men vi har plukket de ting ud som efter vores mening er noget alle bør tage stilling til i deres vurdering af de elbiler de overvejer at købe: køreoplevelse, støjniveau, sæder, udsyn, infotainmentsystem og assistentsystemer.

1. Køreoplevelsen i en elbil kan være anderledes end i en almindelig bil


Har du tendens til køresyge?

Hvis der er én ting, der er personligt, så er det køreoplevelsen. Nogle elsker en bil, der kan mærkes i hver manøvre, mens andre bare gerne vil så komfortabelt frem som muligt. Elbilsmarkedet vokser, er der kan være rigtig stor forskel på, hvordan de forskellige modeller opleves at køre og hvor gode køregenskaber de har. Det er især fordi mange moderne elbiler fås med baghjuls- eller firhjulstræk og flere har +300 hestekræfter. Hvis du eller nogen i din hustand har tendens til køresyge kan det også være en rigtig god ide at komme ud og køre en tur i alle de relevante biler. Netop fordi de er så forskelligt sat op, kan køresygen sagtens være tilstede i én bil, men ikke i andre.


Du skal vænne dig til one-pedal drive

En anden ting, man som ny elbilist skal vænne sig til og som også er forskellig fra bil til bil, er den automatiske opbremsning, der sker når man slipper speederen. Det kaldes one-pedal-driving og er designet til at sende strøm tilbage til bilens batteri, når bilen bremses. Hver elbil har forskellige måder dette er sat op på og det kan derfor føles meget forskelligt fra bil til bil. Nogle elbiler har flere niveauer for denne regenerering af energi, mens andre kun har én indstilling - til eller fra.


Så der er altså ingen undskyldning - du skal tage ud og prøve de biler du er interesseret i. Selvom flere mærker kan bestilles let på deres hjemmeside tilbydes altid en mulighed for prøvekørsel.

2. Støjniveauet i en elbil er ret lavt - for det meste


Selv en vellykket elbil er ikke lydløs

Jamen en elbil larmer jo ikke tænker du sikkert. Og det har du ret i langt hen ad vejen, men ikke, når vejen er en motorvej. Her har alle elbiler samme udfordring som benzin- og dieselbiler i forhold til vind- og dækstøj. Der er flere youtube-kanaler, som medtager støjniveau i deres tests, men disse er naturligvis meget afhængige af hvilke forhold, de er lavet under. Især vindstøjen vil variere meget alt efter vejret så hvis muligt så prøv bilerne et par gange under forskellige forhold, men på den rute hvor du forventer at lægge flest kilometer.


Støjen og faktisk også forbruget kan variere ret kraftigt med kvaliteten på bilens dæk. Vær derfor sikker på, at de dæk bilen kommer med er i ordentlig kvalitet. Mange elbilister melder også omkring støj fra dæk som er blevet ‘skæve’ efter at have stået på et containerskib i flere uger. Dette er noget værkstedet kan rette op på og behøver ikke være pga. dårlig kvalitet.  

3. Sæderne spiller en vigtig rolle for din komfort


Mange nye elbiler har gode sæder

Siddekomforten i en bil er selvfølgelig rigtig vigtig og i den grad individuelt betinget. Selvom langt de fleste sæder er i høj kvalitet er der bare nogle, som du vil syntes bedre om end andre. Og især på lidt længere ture, vil det blive et irritationsmoment, hvis du får smerter af at sidde i bilen. Dertil kommer, at mange simpelthen ikke kan finde en køreposition, hvor de både sidder godt og kan se instrumentbrættet tilfredsstillende. Så hvis du ikke lige præcis har de gennemsnitlige kropsmål, er det nødvendigt, at du får prøvet det af ude hos forhandleren eller på en prøvetur. Har du et par langbenede teenagere er det også en god ide at få dem med ud og prøve bilen, så I kan sikre jer, at bagsæderne kan indstilles på en måde så børnene ikke slår hovedet mod loftet, når de er med.

4. Udsynet kan variere meget fra elbil til elbil


Vær sikker på at alle passagerer har et godt udsyn

Det er nu engang ret vigtigt at kunne orientere sig ordentligt når man kører bil. Da mange elbiler på godt og ondt skubber til de gængse design-normer, så sker det også at det går ud over udsynet - både hos fører og passagerer. Når du er ude at prøve bilen, kan du derfor med fordel teste om du finder udsynet tilfredsstillende. Husk dog at flere modeller kommer med fx bak-kamera og digitale sidespejle som kan afhjælpe eventuelle blinde vinkler. Sørg også for at små børn på bagsædet har et fornuftigt udsyn da nogle modeller har enddog meget små vinduer i bagdørene.

5. Infotainment-systemet er elbilens nerve


Tesla har taget fører-trøjen

Der er ingen vej udenom - du kommer til at bruge bilens infotainment-system rigtig meget. Der er dog stor forskel bilerne imellem. Yderpunktet er Tesla, hvor 99% af alle funktioner betjenes via den store iPad-ligende skærm. Tesla var first-mover her, så deres infotainment system og underliggende software fungerer virkelig godt. Set i det perspektiv kan Tesla siges at være den mest moderne bil på markedet. Hvis du er til ekstra gadgets såsom at kunne spille spil på bilens infotainment-system er det også en Tesla model du skal kigge efter. Er du ikke interesseret i ekstra gadgets så vil du nok opleve at de fleste infotainment-systemer fungerer godt nok til dine behov.


De andre elbiler på markedet rykker også

Der er bilmærker som er gået en anden vej end Tesla når det kommer til bilens software. Fx bruger Polestar 2 Google Automotive Services. Det gør at de vigtigste funktioner fra Google er direkte integreret i Polestar 2's infotainment-system. Så hvis din foretrukne navigations-app er Google Maps vil du befinde dig godt i en Polestar 2 eller en Volvo XC 40 Recharge da Volvo også benytter sig af Googles Automotive Services. Det samme gør Renault forøvrigt i deres nye Megane e-tech. I den ældre Renault Zoe er Google Automotive Services dog ikke anvendt.


Hvorfor er infotainment-systemet vigtigt?

Grunden til at vi har infotainment-systemet med her, er at det ikke er alle bilmærkerne, som har fundet den rette formel for bilens software og infotainment-system endnu. Vær derfor grundig, når du tester bilen og mærk om systemet reagerer hurtigt på dine kommandoer og om menuerne er intuitivt opbygget. Du får nemlig mest ud af din elbil, hvis du også formår at bruge de smarte funktioner på en god måde.


Hvor let er det at få opdateret elbilens software?

En sidste ting vi vil nævne i denne forbindelse er, hvor let det er at få opdateret bilens software og infotainment system. Teslas modeller kan alle opdateres over-the-air (ligesom når din smartphone bliver opdateret fra tid til anden) - det vil sige, at den kan opdateres, når den holder i din indkørsel og behøver således ikke at komme forbi værkstedet. Volvo, Polestar og Renualt kører alle med Googles styrestem, hvilket betyder at disse også kan opdateres uden et værkstedsbesøg. Der er flere af de andre biler med egne systemer, som ikke helt er der endnu - så sørg for at forhøre dig hos forhandleren om den bil du er interesseret i kan opdateres over-the-air. Tænk på det på denne måde; softwaren i bilerne er så vigtig en bestanddel, at du med løbende opdateringer faktisk kan ende med at din bil efter 3 år har et mindre forbrug og lader hurtigere pga. de software-opdateringer, der er lavet.


Så husk at tage elbilernes software-kvalitet med i dine overvejelser, selvom det kan være en lidt svær størrelse at blive klog på. Dog kan du formentlig stole på at det er god kvalitet hvis systemet er let at bruge og reagerer hurtigt på dine kommandoer.

6. Assistent-systemerne er kommet for at blive


Systemerne hjælper dig med både komfort og sikkerhed

Modsat de første elbiler på markedet kommer de nuværende elbiler med ganske avancerede assistent-systemer. De mest gængse assistent-systemer er adaptiv fartpilot og vognebaneassistent. Kombineres disse to får man i flere elbiler det man populært betegner som selvkørende, selvom de ikke er det og ej eller må være det.


Mærk efter hvordan samspillet er med bilen

Det du skal lægge vægt på når du er ude at prøve en elbil, er hvordan samspillet med bilens assistent-system føles. Der er fx stor forskel på hvordan bilernes systemer agerer ved vognbaneskift på motorvejen. Det er forskelligt hvad folk foretrækker, så det er vigtigt at du finder en bil hvor du føler dig tryg ved at bruge assistent-systemet, da det i sidste ende både er et spørgsmål om sikkerhed og komfort.


Tjek de officielle tests af elbilernes assistent-systemer

Euro NCAP tester ikke kun bilernes sikkerhed - de laver også test af deres assistent-systemer. Du kan tilgå alle tests på Euro NCAP's hjemmeside. Et lidt overraskende resultat fra 2020 er at Tesla Model 3 kun opnår en score på 36% ud af 100% når det handler om fører-assistance. Til gengæld scorer Tesla Model 3 95% for deres sikkerhedssystem som blandt andet vedrører automatisk nødbremse samt uopmærksomhed fra bilens fører.

Eksempler på EURO NCAP test af assistent systemer

Det udviddede Euro NCAP testprogram, hvor der ud over den klassiske kollisionstest også er indført et struktureret evaluerings- og klassifikationssystem af komfort- og assistentsystemer, kan give dig et realistisk indblik i effektiviteten af elbilernes avancerede assistentsystemer. Her får du nogle eksempler, som bl.a. på Volkswagen ID.5 og Jaguar I-pace.

Volkswagen
ID.5

■■■■ (very good) Fører-assistance 76% Sikkerhedssystem 85%

Jaguar
I-pace

■□□□ (entry) Fører-assistance 53% Sikkerhedssystem 59% (Foto: Carlife365.dk)

Du kan selv tjekke flere officielle tests af elbilernes assistent-systemer på Euro NCAP's hjemmeside.

Our awesome features

Optimer jagten på den rigtige elbil

Vi giver dig flere værktøjer til at hjælpe med dit valg om elbil. Udover at kunne sammenligne de elbiler der fanger din interesse, tilbyder vi dig også et værktøj til nemt at vurdere de elbiler, du har i din garage. For hver af biler kan du give ratings fra 1-5 inden for de kategorier vi har gennemgået her. Sådan kan du få et overblik over, hvordan hver bil klarer sig i din vurdering.

Husk prøveturen

Når du rater dine biler glemmer du ikke dine erfaringer med de elbiler du er ude og prøvekøre.

Skriv personlige noter

Noter hvis forhandleren eksempelvis har givet dig en god byttepris for din nuværende bil.

Bevar overblikket

Du får en samlet vurdering for hver bil bragt på et simpelt overblik i din garage.

Opret en gratis profil og bedøm dine favoritter

Så er det tid til en prøvetur eller to

Inden du lægger dig helt fast på om din første eller næste elbil, kan den tid du bruger på at prøvekøre forskellige biler være godt givet ud. Har du kig på flere kan enkelt og hurtigt booke prøveturer fra vores platform app.elbiil.dk. Med et enkelt klik tager vi dig hen til den formular du skal bruge, for at booke prøveturen.

Flere biler er ens på papiret

Du har måske opdaget at flere modeller bygges på den samme platform. Det gælder fx Audi Q4 e-tron, VW ID.4 og Skoda Enyaq. Det til trods kan køreoplevelsen og kvalitetsfornemmelsen være ganske forskellig de tre biler imellem. Det er derfor at det er så vigtigt at du får taget dig tid til at få dem prøvet af. De tre biler Opel Mokka-e, Citroen e-C4 og Peugeot e-2008 er også stort identiske fra et teknisk perspektiv, men her vil du fx alligevel se en forskel på priserne. Fx er den billigste version af Peugeot e-2008 30.000 kr dyrere end den tilsvarende Citroen e-C4. Så hvis du føler dig godt tilpas i en Citroen e-C4 kan den altså fås til en lavere pris.


Teslas modeller er også meget forskellige

Der er også rigtig stor forskel på hvordan det føles at køre en Tesla Model 3 fremfor end Tesla Model Y. Selvom meget er ens i de to biler er især udsyn, komfort og køreoplevelsen forskellig. Overvejer du en Tesla Model S eller en Tesla Model X vil du også her opleve en stor forskel bilerne imellem. Så det er bare ud at teste dem af. Flere bilmærker og bilforhandlere tilbyder endda at komme ud med bilen på din privatadresse - så bliver det vist ikke meget nemmere.


Det er sjovt finde den bedst elbil for dig - husk at nyde det

Rigtig god fornøjelse med jagten på din nye eller næste elbil. Vi håber denne guidede tur har hjulpet dig godt på vej, og er sikre på, at du nok skal finde en bil du bliver glad for. Og har du stadig en god benzin- eller diesel bil i garagen som ikke kræver udskiftning lige med det samme, kan du glæde dig over de mange nye modeller af elbiler, der vil komme på markedet i de kommende år. Derudover vil flere af tidens elbiler også blive tilgængelige som brugte elbiler, og det til en lavere pris, end du kan købe dem til i dag. Når det er sagt, skal du dog endelig tage springet til elbil, hvis det passer til din situation - vi lover at du ikke vil fortryde det!

Klar til af finde den perfekte elbil?

Opret en gratis bruger og find de biler, der passer bedst til dig. Beregn biløkonomi, kom ud kør nogle turer i dem, giv dem rating og træf et bedre valg, når du skal vælge din første eller næste elbil.

Guide til bedste elbil

INTRODUKTION

Vi ser på eksperternes kåringer og hvordan denne guide kan hjælpe dig til at finde den bedste elbil for dig.

DE KOLDE FACTS

Vi giver dig svar på, hvordan du kan bruge de objektive bildata til at finde den elbil passer bedst muligt til din situation.

PRØVETUREN

Vi giver dig gode råd til, hvordan dine egne oplevelser og vurderinger kan hjælpe dig med at finde den helt rigtige elbil for dig.

Vil du holdes opdateret?