Hvordan finder du den bedste elbil?

Det findes der ikke noget entydigt svar på. Men læs med her for at finde ud af hvilken elbil der er den bedste for dig.

Findes der et entydigt svar på hvilken model der en den bedste elbil?

Som det har været tilfældet med benzin- og dieselbiler igennem årene, så er der også mange meninger om hvilken af de elektriske biler der er den bedste. Fx blev BMW i4 kåret som årets bil i Norge i 2022, men denne model var ikke engang med i opløbet om at blive årets bil i Danmark i 2022. Her var det som bekendt Hyundai Ioniq 5 som løb med titlen og resten af finalefeltet bestod af Kia EV6, Polestar 2, Audi Q4-etron, Peugeot 308, Tesla Model Y og Mercedes-Benz C-klasse. Men altså ingen BMW i4.


I 2022 bestod finalefeltet således af 5 fuldt elektriske biler, hvilket er det højeste antal nogensinde. Den første elbil til at vinde årets bil i Europa var Nissan Leaf i 2011. I Danmark blev Tesla Model 3 den første elbil til at vinde i 2020, mens VW ID.3 tog sejren i 2021. Med Hyundai Ioniq 5's sejr i 2022, er det nu trejde år i træk at en elbil løber med årets bil i Danmark.


Det står klart at folk er enige om at elbiler kan være ganske vellykket. Til gengæld er enigheden ikke så stor når når man spørger, hvilken model der er den bedste elbil - hertil får man mange svar. Og det er måske heller ikke så mærkeligt endda. Der er jo rigtig mange faktorer, der spiller ind og hver af disse har forskellig betydning, alt efter hvem du spørger. Siden du læser denne artikel, er du formentlig i gang med at finde ud af, hvilken af de nye elektriske biler der er den bedste for dig, og det skulle du meget gerne blive klogere på hvis du læser videre. Du får nemlig et overblik over de ting, der er vigtige at holde sig for øje, når du skal vælge din nye elbil. Vi vil vise dig, hvilke værktøjer, vi giver dig til at gøre processen så nem som mulig.


Inden du puster helt ud og lader dig overmande af alle de ting, du kan tage med i dine overvejelser, så husk at glæd dig over at være i processen med at skulle finde en ny elbil. Det er en stor beslutning, som man ikke tager et hav af gange i løbet af sit liv, så hvorfor ikke gøre det til en god oplevelse. Hos elbiil.dk er det i hvert fald vores klare mål, at det skal være trygt og positivt at købe eller lease en elbil.


Det hele handler om den elbil der er bedst for dig

Ja, det er ikke løgn. Når du skal have en ny elbil handler det hele om dig - eller måske også resten af familiemedlemmerne i din husstand. Men du forstår hvor vi vil hen, ik? Med biler er det nemlig ikke altid det giver mening at lytte til eksperterne eller kun kigge på de rå fakta omkring bilernes rækkevidde, forbrug, batteri osv. Det vigtigste er, at du finder en bil, som passer til din situation og kørselsbehov. Og med elbiler er det måske endnu vigtigere end ved andre biltyper, at du føler dig tryg ved den teknologi, der er i bilen. For der er i den grad skruet op for teknologi og software i de nyeste elbiler, hvilket rigtig mange finder yderst interessant. Det kan dog også virke afskrækkende, hvis man ikke er født med en iPhone i hånden, og derfor kan det sagtens være at man skal kigge efter stabile infotainment systemer i stedet for de aller smarteste. Det er nu en gang rarest at have en bil, man kan finde ud af at betjene, og som lader op, når man sætter ladestikket i bilen.


Som du kan fornemme, er der mange elementer, som man ikke umiddelbart kan sætte på formel, da det afhænger af den enkelte person. Der er dog et par objektive parametre, som er ret vigtige at kigge på, når man overvejer en elbil og det er:

  • Rækkevidde
  • Forbrug
  • Ladehastighed
  • Pris


På app.elbiil.dk kan du let sammenligne de biler, du er interesseret i på netop disse parametre - det giver et rigtig godt overblik at kunne måle bilerne overfor hinanden og det er nemt at bruge. Du kan selv prøve det lige her.


Selvom disse tre punkter er helt objektive parametre, så giver det alligevel bedst mening at lægge vægt på hver af dem baseret på din egen situation. Lad os tage dem en for en, så du kan se, hvad vi mener.


Du skal ikke altid gå efter den længeste rækkevidde

Den opgivne rækkevidde angiver hvor langt, hver elbil kan køre på et fuldt opladet batteri ved blandet kørsel. Alt andet lige, vil en elbil med et større batteri have en længere rækkevidde end en elbil med et lille batteri. Der er dog rigtig mange forbehold og diskussioner omkring dette tal - ja faktisk lige så meget, som der altid har været omkring km/l for benzin- og dieselbiler - men det vil vi ikke gå nærmere ind i her. Du kan se en grundig gennemgang af, hvad der påvirker rækkevidden i vores FAQ her, hvis det har interesse.


Det interessante omkring rækkevidde lige her er, om du har gjort dig nogle tanker om, hvad du egentlig har brug for af rækkevidde i din nye elbil? For hvis du ikke er kørende sælger eller lignende, er det nok tvivlsomt om du virkelig har brug for en elbil der kan køre over 400 km på en opladning. Faktisk viser opgørelser, at det kun er 1.4% af elbilisterne, der dagligt kører længere end 300 km. Du kan selvfølgelig have god brug for lang rækkevidde, hvis du kører på tværs af landet eller på bilferie. Her skal du gøre op med dig selv, hvor tit du vil køre på længere ture og hvad din magelighed siger dig i forhold til at skulle holde enkelte stop for at lade op.


Fordelen ved en lang rækkevidde er naturligvis, at du skal lade mindre, når du er på langfart. Ulempen kan være, at elbiler med lang rækkevidde også vil have et stort batteri, som vejer ganske meget. Et større batteri vil alt andet lige føre til et større elforbrug når bilen skal drives frem og afhængig af motor-effekten, kan det også have en indflydelse på køreoplevelsen. Derudover vil biler med et større batteri naturligvis også være dyrere, da batteriet er den dyreste komponent i en elbil.


Så det gode råd her er, at du ikke for enhver pris skal vælge den bil med den længste rækkevidde. Gør det hvis behovet er der, men ellers er der penge at spare på elbiler med kortere rækkevidde og et mindre batteri. Til gengæld har mange af de nye elbiler en rækkevidde på langt over 400km så hvis det er dit behov er du godt stillet.


Hold øje med elbilens strømforbrug

Det forbrug man tit taler om for elbiler, er hvor meget strøm, det kræves at køre én km. Det benævnes Wh/km og fortæller hvor mange watt-timer, der bruges på én km. Dette tal kan også regnes om til km/kWh - altså hvor mange km kommer man på én kilowatt-time. Traditionelt er dette jo et vigtigt salgsparameter for de enkelte biler: Desto længere man kan køre på én kWh eller én liter benzin desto bedre. For nogen kan det være en hel sport at se, hvor økonomisk man kan køre og du kan derfor opleve at forbrug er noget der tales rigtig meget om - næsten på niveau med rækkevidden.


Så, som udgangspunkt vil det selvfølgelig være bedst at finde en bil med et så lavt forbrug som muligt. Især hvis du har fundet nogle biler i samme klasse, kan det give rigtig god mening at lægge vægt på deres forbrug, da det jo i sidste ende har betydning for, hvor meget du skal lade og dermed de udgifter, du vil have til bilen. Set over en fem-årig periode kan en elbil der er 30-40% mere effektiv end en tilsvarende elbil, spare dig for mellem 10-15.000 kr i strøm alt efter din elpris.


Så med de økonomiske briller, er forbruget helt klart noget du skal kigge på.


Der, hvor det ikke giver mening at gå alt for meget op i forbruget er, hvis du har et bestemt pladsbehov. Jo højere og tungere en elbil er, jo højere forbrug vil den have - simpelthen fordi dens aerodynamik så vil være dårligere og dette er et særdeles vigtigt element i en elbils effektivitet. Så hvis du har brug for meget plads til ungerne eller bare gerne vil have god bagagerumsplads, så skal du ikke fravælge de elbiler der har et højt forbrug. Der bliver du nødt til at se på de daglige praktiske behov du har. Især hvis du sjældent kører på motorvej, kan du godt lade være med at lægge så meget vægt på bilens forbrug.


Så pas på ikke at lade dig forblænde af lave forbrugstal, da det vigtigste er at du finder en elbil der kan opfylde dine daglige behov. Men kan du finde flere elbiler der kan det, så sammenlign deres forbrugstal - for hvis du let kan spare 2-3000kr om året i strøm, er det vel værd at tage med.


Høj ladehastighed er vigtig hvis du tit lader på farten 

Opladning af din elbil og betaling herfor er et kapitel for sig. Så når du er så langt, så gå på opdagelse i vores artikler om opladning eller gå direkte til vores værktøj Find Ladeløsning, der finder den billigste ladeløsning for dig.


Her og nu vil vi tale om den hastighed elbiler kan lade med væk fra hjemmet og på de opladere, som kaldes Hurtig- eller Lynladere. Det er de opladere, som du vil bruge, når du har brug for opladning på farten - dvs typisk langs de danske motorveje. Når du lader på disse opladere, er det naturligvis vigtigt, at din bil kan lade med en stor effekt, så du hurtigt kan få fyldt nok strøm på batteriet til at kunne køre hen til din næste destination. Så med det in mente, er det klart, at bilernes ladehastighed er et vigtigt parameter at kigge på.


Hvis du tit tager på længere ture, som kræver en eller flere opladninger undervejs er ladehastigheden måske det vigtigste for dig at lægge vægt, på når du skal vælge din næste elbil. I hvert fald ud af de fakta-baseret parametre, som vi har omtalt her. Som det er tilfældet med rækkevidde og forbrug, kan de oplyste tal for ladehastighed også godt vise sig at være for optimistiske i forhold til den virkelige verden - det vil sige at ladetiden bliver længere end forventet. Grunden til det er, at der er flere faktorer, der spiller ind på bilernes faktiske ladehastighed - de to primære ting er temperaturen på bilens batteri og hvor meget strøm der er på bilen, når du starter din opladning.


Så for at give dig det bedst mulige sammenligningsgrundlag har vi fundet målte ladehastigheder for de forskellige elbiler, så du får et mere realistisk billede af, hvor hurtigt bilerne, kan lade på farten. Dette kan du ligeledes se på sammenligningssiden.


Hvis du ikke kører mange lange ture, hvor opladning er nødvendig, er ladehastigheden på farten ikke noget, du behøver at lægge stor vægt på - vel at mærke så længe du har mulighed for at få en oplader sat op hjemme hos dig selv. Hastigheden på elbilernes hjemmeladning (også benævnt AC-ladning) er i langt de fleste tilfælde ens. Her er 11 kW standarden. Enkelte biler kan kun lade med 3.7 eller 7 kW hjemme, så som udgangspunkt skal du undgå disse. Især importerede biler, kan have en nedsat ladehastighed hjemme, da de kan være anderledes konfigueret end de biler, der importeres til det danske marked. Du kan tænke på det på den måde, at hvis du har en bil med et batteri på 55 kWh vil det tage 5 timer at lade bilen fra 0-100% hvis den kan lade med en effekt på 11 kW. Med en bil med samme batteri, som kun kan lade med en effekt på 3.7 kW vil det tage næsten 3 gange så lang tid.


Så ladehastigheden er virkelig vigtig, hvis du vil skulle lade meget på farten, men ellers skal du bare sørge for at få en bil der kan lade med 11 kW derhjemme. Og det kan langt de fleste heldigvis.


Spiller prisen på din elbil en rolle i dit valg? 


Husk også at kig på driftsudgifterne

De fleste af os kan ikke vælge på alle hylder når det kommer til hvad en elbil må koste. Dermed ikke sagt at det kun er danmarks billigste elbil, en Dacia Spring eller den næstbilligste VW e-up, som kan komme i betragtning. På grund af de lavere afgifter på elbiler kan du finde mange biler til en overkommelig pris. Dertil kommer at de løbende omkostninger til en elbil er lavere end for en benzin- eller dieselbil. Det vigtige er derfor at kigge på hvad dine månedlige udgifter samt totale omkostninger vil være for hver af de elbiler du overvejer. Heldigvis har vi gjort det let for dig at beregne biløkonomien for alle relevante biler. Du kan prøve biløkonomi-modulet eller læse mere om det i økonomi-sektionen.


Find let de biler der matcher dit budget

I vores elbildatabase har vi naturligvis også alle priserne inkluderet og opdateret. Det er derfor let for dig at filtrere og sortere listen af biler ud fra dit budget. Så hvis du går efter en billig elbil kan du hurtigt se hvilke biler der er relevante. På tidspunktet for denne artikel er der fx syv elbiler med en officiel rækkevidde på mindst 400 km og som koster op til 300.000 kr.


En brugt elbil kan også være relevant for dig

Hvis prisen spiller en rolle, kan en brugt elbil også være meget relevant da de ofte fås til en god pris sammenlignet med en helt ny elbil. Med de lange leveringstider på nye elbiler som vi har oplevet siden sommeren 2021, kan en brugt elbil være oplagt at overveje hvis du står med et akut behov. Eller du bare ikke kan overskue at vente 10-14 måneder på en ny elbil. Der er i de første 4 måneder i 2022 importeret et stort antal elbiler fra Tyskland og flere forhandlere har specialiseret sig heri. Du kan læse nærmere om hvorfor import af elbiler fra Tyskland kan være en god forretning men også hvad du skal være opmærksom på hvis du gør det. Artiklen hedder Bliv klogere på import af elbil fra Tyskland.



Er du til de kolde facts omkring elbilerne?


Brug vores sammenlignings-side til at blive klogere

Selvom alt ikke kan gøres op i tal, er de nu rare at kunne læne sig lidt op af, når man står overfor en vigtig beslutning. Det er derfor vi har en dedikeret sammenligningsside, som giver dig et let og enkelt overblik over de vigtigste data for de elbiler du er interesseret i. Du kan vælge at se alle bilerne i din garage på samme tid eller kun udvælge enkelte.


Hver graf giver dig den en sammenligning for alle de elbiler du har i din garage. På den måde bliver du hurtigt klar over om der er nogle elbiler der gør det markant bedre end andre baseret på de rå fakta.

Sammenlign elbiler

Officiel rækkevidde

Hver elbil i din garage kan du sammenligne på deres officielle rækkevidde. Husk som nævnt ovenfor at den officielle rækkevidde ikke tager fuldt højde for temperatur, kørestil og hastighed. Forskellene imellem bilerne er dog ganske retvisende og derfor stadig relevant at kigge på. Desuden giver det dig hurtigt syn for sagen hvis enkelte af bilerne har for kort rækkevidde i forhold til hvad din situation kræver.


Officielt forbrug eller energi-effektivitet

Du kan ligeledes sammenligne hvor meget el hver elbil forbruger per kørte km. Vi viser det som km per kWh - det vil sige jo højere tallet er, jo mere effektiv er elbilen og jo mindre el skal du bruge for at tilbagelægge den samme afstand. Der kan være ret stor forskel i elbilernes effektivitet så på den måde kan der også være penge at spare på udgifterne til el ved at vælge den mest effektive af de elbiler du overvejer.


Et hurtigt eksempel kan synliggøre forskellene. En Audi e-tron kører 4,44 km/kWh mens en Tesla Model Y kører 5,92 km/kWh når man bruger de officielle tal. Det svarer til at en Audi e-tron bruger 33% mere el end end Tesla Model Y. Havde vi målt Audi e-tron op imod en Hyundai Kona electric havde forskellen været endnu større, men de to biler ligger dog også langt fra hinanden i forhold til størrelse, pris og kvalitet. Det er dog stadig interessant at kunne se, at en Hyundai Kona electric i visse modeller bruger 50% mindre el end Audi e-tron.


Ladetid eller ladehastighed ved hurtigladning

Som nævnt ovenfor er ladetid ved hurtigladning et vigtigt parameter hvis du ved at du ofte vil have et behov for at lade på de ladestationer, der tilbyder lynladning. Hvor muligt viser vi de målte lade-effekter ved en lynlader, men bemærk at ladetiden kan påvirkes af mange faktorer - primært batteri-standen og temperaturen på batteriet.


Størrelsen på batteriet

Det er naturligvis også muligt at sammenligne hver elbils batteri. Vi viser den tilgængelige batteri-kapacitet i kilowatt-timer (kWh) - også benævt netto-kapaciteten. Elbilens batteri er som tidligere nævnt ikke det altafgørende, men det giver god mening hurtig at kunne se om enkelte af bilerne simpelthen har et for stort eller for lille batteri i forhold til dit behov.


Læs artikler om de forskellige biler vi har sammenlignet

Vi har også lavet flere artikler her på siden, hvor vi sammenligner biler af samme type eller klasse på de tre parametre; rækkevidde, forbrug og ladehastighed. Her kan du se en sammenligning blandt tre biler i familiklassen; Tesla Model X, Mercedes EQV og Opel Combo-e. Hvis du er mere til de sporty modeller så tager vi i denne artikel fat på Audi Q4 e-tron, Kia EV6 samt Hyundai Ioniq 5.


Vi har nu været rigtig godt omkring, hvornår det kan give mening for dig at bruge de objektive data omkring de forskellige elbiler, når du skal vurdere hvilken én der er bedst for dig. I den sidste del giver vi dig hjælp til, hvilke personlige og subjektive elementer, du med fordel kan tage med i dine overvejelser.


Det handler stadigvæk om dig

Nu kommer det virkelig til at handle om dig. For nu er det din egen oplevelse og vurdering, du skal støtte dig op af, inden du lægger dig fast på hvilken model du syntes er den bedste elbil. Det er nu, det er vigtigt at komme ud og prøvekøre de elbiler, som du ved hjælp af de objektive parametre, har fundet ud af kunne passe til dig. Det er nemlig den eneste måde, du kan finde ud af hvilken bil, der er den rigtige for dig. Det er klart, at dine behov og holdninger til, hvad der er vigtigt for en elbil, ikke nødvendigvis er det samme som din nabos. Det kan jo være han eller hun går rigtig meget op i, hvad farve dækslet til sprinklervæsken har. Men vi har plukket de ting ud som efter vores mening er noget alle bør tage stilling til i deres vurdering af de elbiler de overvejer at købe. De kommer her:


  • Køreoplevelse
  • Støjniveau
  • Sæder
  • Udsyn
  • Infotainment-system
  • Assistent-systemer


Køreoplevelsen i en elbil kan være anderledes end i en almindelig bil

Hvis der er én ting, der er personligt, så er det køreoplevelsen. Nogle elsker en bil, der kan mærkes i hver manøvre, mens andre bare gerne vil så komfortabelt frem som muligt. Selvom der endnu ikke er vildt mange modeller på markedet, er der rigtig stor forskel på, hvordan de opleves at køre og hvor gode køregenskaber de har. Det er især fordi mange moderne elbiler fås med baghjuls- eller firhjulstræk og flere har +300 hestekræfter. Hvis du eller nogen i din hustand har tendens til køresyge kan det også være en rigtig god ide at komme ud og køre en tur i alle de relevante biler. Netop fordi de er så forskelligt sat op, kan køresygen sagtens være tilstede i én bil, men ikke i andre.


En anden ting, man som ny elbilist skal vænne sig til og som også er forskellig fra bil til bil, er den automatiske opbremsning, der sker når man slipper speederen. Det kaldes one-pedal-driving og er designet til at sende strøm tilbage til bilens batteri, når bilen bremses. Hver elbil har forskellige måder dette er sat op på og det kan derfor føles meget forskelligt fra bil til bil. Nogle elbiler har flere niveauer for denne regenerering af energi, mens andre kun har én indstilling - til eller fra.


Så der er altså ingen undskyldning - du skal tage ud og prøve de biler du er interesseret i. Selvom flere mærker kan bestilles let på deres hjemmeside tilbydes altid mulighed for prøvekørsel.


Støjniveauet i en elbil er ret lavt - for det meste

Jamen en elbil larmer jo ikke tænker du sikkert. Og det har du ret i langt hen ad vejen, men ikke, når vejen er en motorvej. Her har alle elbiler samme udfordring som benzin- og dieselbiler i forhold til vind- og dækstøj. Der er flere youtube-kanaler, som medtager støjniveau i deres tests, men disse er naturligvis meget afhængige af hvilke forhold, de er lavet under. Især vindstøjen vil variere meget alt efter vejret så hvis muligt så prøv bilerne et par gange under forskellige forhold, men på den rute hvor du forventer at lægge flest kilometer.


Støjen og faktisk også forbruget kan variere ret kraftigt med kvaliteten på bilens dæk. Vær derfor sikker på, at de dæk bilen kommer med er i ordentlig kvalitet. Mange elbilister melder også omkring støj fra dæk som er blevet ‘skæve’ efter at have stået på et containerskib i flere uger. Dette er noget værkstedet kan rette op på og behøver ikke være pga. dårlig kvalitet.  


Sæderne spiller en vigtig rolle for din komfort

Siddekomforten i en bil er selvfølgelig rigtig vigtig og i den grad individuelt betinget. Selvom langt de fleste sæder er i høj kvalitet er der bare nogle, som du vil syntes bedre om end andre. Og især på lidt længere ture, vil det blive et irritationsmoment, hvis du får smerter af at sidde i bilen. Dertil kommer, at mange simpelthen ikke kan finde en køreposition, hvor de både sidder godt og kan se instrumentbrættet tilfredsstillende. Så hvis du ikke lige præcis har de gennemsnitlige kropsmål, er det nødvendigt, at du får prøvet det af ude hos forhandleren eller på en prøvetur. Har du et par langbenede teenagere er det også en god ide at få dem med ud og prøve bilen, så I kan sikre jer, at bagsæderne kan indstilles på en måde så børnene ikke slår hovedet mod loftet, når de er med.


Udsynet kan variere meget fra elbil til elbil

Det er nu engang ret vigtigt at kunne orientere sig ordentligt når man kører bil. Da mange elbiler på godt og ondt skubber til de gængse design-normer, så sker det også at det går ud over udsynet - både hos fører og passagerer. Når du er ude at prøve bilen, kan du derfor med fordel teste om du finder udsynet tilfredsstillende. Husk dog at flere modeller kommer med fx bak-kamera og digitale sidespejle som kan afhjælpe eventuelle blinde vinkler. Sørg også for at små børn på bagsædet har et fornuftigt udsyn da nogle modeller har enddog meget små vinduer i bagdørene.


Infotainment-systemet er elbilens nerve

Der er ingen vej udenom - du kommer til at bruge bilens infotainment system rigtig meget. Der er dog stor forskel bilerne imellem. Yderpunktet er Tesla, hvor 99% af alle funktioner betjenes via den store iPad-ligende skærm. Tesla var first-mover her, så deres infotainment system og underliggende software fungerer virkelig godt. Set i det perspektiv kan Tesla siges at være den mest moderne bil på markedet.


Der er bilmærker som er gået en anden vej end Tesla når det kommer til bilens software. Fx bruger Polestar 2 Google Automotive Services. Det gør at de vigtigste funktioner fra Google er direkte integreret i Polestar 2's infotainment-system. Så hvis din foretrukne navigations-app er Google Maps vil du befinde dig godt i en Polestar 2 eller en Volvo XC 40 Recharge da Volvo også benytter sig af Googles Automotive Services.


Grunden til, at vi har infotainment-systemet med her, er at det ikke er alle bilmærkerne, som har fundet den rette formel for bilens software og infotainment-system endnu. Vær derfor grundig, når du tester bilen og mærk om systemet reagerer hurtigt på dine kommandoer og om menuerne er intuitivt opbygget. Du får nemlig mest ud af din elbil, hvis du også formår at bruge de smarte funktioner på en god måde.


En sidste ting vi vil nævne i denne forbindelse er, hvor let det er at få opdateret bilens software og infotainment system. Teslas modeller kan alle opdateres over-the-air (ligesom når din smartphone bliver opdateret fra tid til anden) - det vil sige, at den kan opdateres, når den holder i din indkørsel og behøver således ikke at komme forbi værkstedet. Volvo, Polestar og Renualt kører alle med Googles styrestem, hvilket betyder at disse også kan opdateres uden et værkstedsbesøg. Der er flere af de andre biler med egne systemer, som ikke helt er der endnu - så sørg for at forhøre dig hos forhandleren om den bil du er interesseret i kan opdateres over-the-air. Tænk på det på denne måde; softwaren i bilerne er så vigtig en bestanddel, at du med løbende opdateringer faktisk kan ende med at din bil efter 3 år har et mindre forbrug og lader hurtigere pga. de software-opdateringer, der er lavet.


Så husk at tage elbilernes software-kvalitet med i dine overvejelser, selvom det kan være en lidt svær størrelse at blive klog på. Dog kan du formentlig stole på at det er god kvalitet hvis systemet er let at bruge og reagerer hurtigt på dine kommandoer.


Assistent-systemerne er kommet for at blive

Modsat de første elbiler på markedet kommer de nuværende elbiler med ganske avancerede assistent-systemer. De mest gængse assistent-systemer er adaptiv fartpilot og vognebaneassistent. Kombineres disse to får man i flere elbiler det man populært betegner som selvkørende, selvom de ikke er det og ej eller må være det.


Det du skal lægge vægt på når du er ude at prøve en elbil, er hvordan samspillet med bilens assistent-system føles. Der er fx stor forskel på hvordan bilernes systemer agerer ved vognbaneskift på motorvejen. Det er forskelligt hvad folk foretrækker, så det er vigtigt at du finder en bil hvor du føler dig tryg ved at bruge assistent-systemet, da det i sidste ende både er et spørgsmål om sikkerhed og komfort.


Euro NCAP tester ikke kun bilernes sikkerhed - de laver også test af deres assistent-systemer. Du kan tilgå alle tests her. Et lidt overraskende resultat fra 2020 er at Tesla Model 3 kun opnår en score på 36% ud af 100% når det handler om fører-assistance. Til gengæld scorer Tesla Model 3 95% for deres sikkerhedssystem som blandt andet vedrører automatisk nødbremse samt uopmærksomhed fra bilens fører.


Fra de seneste tests (2022) scorer VW ID.5 76% og 85% i henholdsvis fører-assistance og sikkerhedssystem. En Jaguar I-Pace scorer kun 53% og 59% i de to tests


Hjælpen er nær 

Du har holdt ved hele vejen hertil. Det må være fordi du oprigtigt er interesseret i at finde ud af, hvilken elbil der er den bedste for dig. Så er det også kun fair at vi giver dig endnu et værktøj til at hjælpe dig med at træffe det rigtige valg. Vi viste dig ovenfor, hvordan du kan bruge vores sammenligningsside og vi har også sendt dig i retning af vores side, som hjælper dig med at finde den billigste ladeløsning. Her til sidst vil vi give dig et værktøj, så du let kan vurdere, de elbiler du er interesseret i, på hver af de fem parametre vi netop har gennemgået.


For hver bil du er interesseret i, har du mulighed for at give en rating fra 1-5 indenfor hver kategori. Du kan se nedenfor, hvordan det ser ud for hver elbil i din garage.

ratings elbiler

Ved at bruge rating-modulet, kan du bevare overblikket over de forskellige biler og sikre dig, at du ikke glemmer dine erfaringer med de elbiler, du er ude at prøvekøre. Udover ratings, kan du også skrive personlige noter til hver bil. Så glemmer du ikke, hvis forhandleren gav dig en god byttepris for din nuværende bil, eller hvis du fik en rustbehandling med til en af bilerne.


Til sidst ender du faktisk op med samlet vurdering/score af hver bil. Og så er det måske alligevel muligt for dig at sige, hvilken elbil, der er bedst - i hvert fald for dig!


Rigtig god fornøjelse med jagten på din nye eller næste elbil. Vi er sikre på du nok skal finde en bil du bliver glad for.