Import af elbil fra Tyskland


Import af en elbil fra Tyskland kan være en god forretning. Der er dog mange ting at være opmæksom på hvis man gør det, så derfor har vi fået en med faktiske erfaringer til at give gode råd videre.


Artiklen her er skrevet af Hans Christian Hansen, som nåede at købe to elbiler i Tyskland i 2021 og gøre sig en masse personlige erfaringer med dette, før han blev hjerneskadet af et flåtbid i Skåne. Hans Christian bruger nu skriveriet til at genoptræne sin hjerne og vinde sit liv tilbage.


Artiklen giver et godt overblik over hvad den netop forlænget tyske miljøbonus-ordning betyder for dig som overvejer at importere en elbil fra Tyskland.

Bliv klogere på import af elbil fra Tyskland


Intro til BAFA

Den nye, delvist grønne, tyske regering har forlænget den ekstra høje miljøbonus (BAFA) med et ekstra år frem til 31. december 2022, og dermed er der lagt op til at også 2022 bliver et godt år for danskere, der gerne vil købe elbil i Tyskland.


BAFA påvirker adfærd og prissætning hos fabrikanter, forhandlere og tyske privatpersoner på flere måder, som er værd at kende til, ligegyldigt om du køber din bil i Danmark eller Tyskland - for på nogen modeller bliver de danske brugtpriser voldsomt påvirket af inflowet over grænsen. Jeg vil derfor i dette indlæg give en kort oversigt over selve bonusordningen og dens væsentligste effekter.


I den oprindelige BAFA som udløber i 2025, giver fabrikanten 3000€ i rabat, som trækkes fra i købssummen før moms (dvs. effekten på prisen inkl. 19% tysk moms er 3570€) og den tyske stat ligeledes 3000€ (men uden momseffekt), men statens bidrag kommer først til udbetaling når/hvis bilen har været indregistreret i Tyskland i 6 måneder.


I den forhøjede BAFA, som vist blev indført som et Corona-økonomistimulationstiltag, er fabrikantens del uændret, men statens del er steget til 6000€. Totalt 9570€ for de bedst begunstigede elbiler, dvs. de billigste. For hybridbiler og dyrere rene elbiler, er beløbene mindre og jeg kan ikke satserne, så dem må du selv studere, men nu kender du principperne. Du kan evt. kigge på den officielle tyske side her.



Effekterne af ordningen

Den første effekt af BAFA er på de nybilspriserne i Tyskland, og allerede hér bliver det ganske broget. Da den tyske stat fordrer at fabrikanten giver en rabat på 3000€, så er listeprisen for mange elbiler skægt nok en del højere i Tyskland end i Danmark, selvom der ikke er afgifter på elbiler i den billige end i Danmark, så priserne egentlig burde være nogenlunde ens plus/minus momsforskellen på 6%.


En enkelt bilmodel glimrer ved at listeprisen er lavere i Tyskland. Tesla har sat prisen på basisudgaven af Model 3 ned, så den kvalificerer til det høje statstilskud på billige elbiler, og når man så trækker tilskuddet fra listeprisen, og indregner effekten af den lavere tyske moms, så er den næsten 100.000 kroner billigere end i DK. Og det er endda FØR statstilskuddet lægges oveni. Så det er helt omvendt ift. andre elbiler, og gør Tesla 3 i basisudgave til et rigtig godt køb i nybilsmarkedet i Tyskland, også for danskere. Den er bare rigtig svær at købe ny i Tyskland for en dansker.


Det kan være svært at få styr på den reelle prisforskel mellem DK og DE, for nogen mærker annoncerer listeprisen før fradrag af BAFA (fx Dacia), andre efter fradrag af fabrikantens bidrag (fx Tesla), og så er der nogle (især i forhandlerleddet) der annoncerer nettoprisen efter begge tilskud, men da du ved køb af ny bil først får statens bidrag efter 6 måneder, skal du have et større beløb op af lommen initielt.



Hvordan skal du forholde dig som dansk køber?

Som dansk køber af en ny bil i Tyskland, har du ikke ret til BAFA, hverken fabrikantens del eller statens. Du kan måske være heldig at fabrikanten alligevel giver rabatten, men det må bero på mærket og forhandleren.


Langt de fleste danskere vælger at købe en let brugt elbil i Tyskland frem for en ny. Så de havner på mobile.de. På let brugte biler på mobile.de kan prisangivelsen også variere, så se godt efter i annonceteksten. Nogen gange vil der også være en notits om at bilen først sælges fra den og den dato, det skyldes som regel at sælger gerne lige vil køre den fri og hente de 6000€ i statstilskud.


Som dansk køber af en brugt bil i Tyskland, kan du have glæde af at sælger har fået bonussen og trukket den fra i prisen, men på særligt populære modeller stikker sælger i reglen bare bonussen i egen lomme. Du bør holde dig til biler, der er 6 måneder gamle og når at køre 6000 km inden de rammer grænsen, ellers skal du betale fuld dansk moms på 25 %.


Vedrørerende moms på nye biler og brugte biler under 6 mdr eller 6000 km, skal du have forhandleren til at forstå at du som dansk køber under EU reglerne ikke skal betale tysk moms overhovedet, og i stedet skal svare 25 % dansk moms. Det er vist de færreste tyske bilforhandlere, der har styr på den proces.


Eksempler på effekter på danske priser

Alt i alt er der nogle spøjse effekter af BAFA på de danske elbilspriser. F.eks. har prisdannelsen af brugte Tesla 3 i Danmark i basisudgave helt klart justeret sig ned pga den tyske nypris, og jeg kan ikke anbefale at købe en basisudgave til nyprisen i DK, værditabet er alt for højt (men LR og Performance er en lidt anden sag).


En anden sjov skævert bliver nok Dacia Spring om nogle måneder, for godt nok er listeprisen højere i Tyskland, men pga. bonus koster den netto 90.000 kroner efter 6 måneders ejerskab. For tyve år siden var der mange der tog brugte Golf ind fra Tyskland, fjernede bagsædet og kørte dem på gule plader som lille, billig hverdagsbil. Jeg ser en lignende niche om nogle måneder for Dacia Spring, men med alle sæder i behold. Og så går nysalget af den model vel helt i stå i DK, for hvem katten gider så købe den ny til 130.000 - pånær kommunerne - når den kan fås næsten ny for 90.000?


En Mazda MX-30 med få kilometer på bagen bør også kunne købes for lige over 150.000 kroner, for der står alt for mange hos de tyske forhandlere. Ringe rækkevidde og opladning lige som Dacia Spring, men en helt anden kabine og køreoplevelse til næsten samme pris?


Om Hans Christian

Hans Christian er medlem af Hjerneskadeforeningen (www.hjerneskadet.dk), hvor medlemmerne støtter hinanden i at holde fast i, og leve livet, på trods af hjerneskade og hjernetræthed.

Vil du holdes opdateret?