Turen går til Italien i en spansk elbil


Lidt omkring elbil og rute

Lone og hendes familie tog turen fra Ballerup til Gardasøen i Italien. Turen ned gennem Europa blev kørt i en Cupra Born med et batteri på 58 kWh tilgængelige og en officiel rækkevidde på 421 km. Så du bedre kan følge med i familiens tur er der et kort nedenfor der viser deres rute samt ladestop på turen derned.

rute ballerup gardasøen

Lones egen beskrivelse af turen


Turen i elbil var en success

Samlet vurdering, så gik det rigtig godt, vi havde et par udfordringer undervejs, men alt i alt en rigtig dejlig køretur frem og tilbage. Vi kørte med en fart på 110 km, dog nogle gange 130 ved overhaling.


Ville vi gøre det igen, ja helt bestemt det var en dejlig køretur, med mindre stress, end når man køre der ud af med 130 eller mere. Tvungne pauser ca hver anden time er også dejligt. På vej til Gardasøen ladede vi 9 gange - 2 var gratis og 2 var ved overnatningsstederne (100% opladninger). Pris ca 1100 kr. På hjemturen ladede vi 7 gange - ingen var gratis og kun 1 overnatning til 100%. Pris ca 1400 kr. Samlet har vi brugt knap 2500 kr. på at lade bilen.


Vi valgte at køre af A7

I Tyskland er det nemt at lade. Fra Hamborg af er der ladestandere på alle tankstationerne langs motorvejen og det er ofte IONITY-stationer, hvor der typisk er 4 ladestandere og sjældent kø. Man kan bruge de samme spise- og toilet-faciliteter som dem der tanker benzin og diesel. Det virker super fint, og det kunne vi lære af i Danmark.


Det er mere udfordrende at lade i både Østrig og Italien, så der er det nødvendigt med apps som fx ChargeFinder eller Northe. Så på den måde er det ligesom i Danmark. En sidegevinst ved at skulle lade bilen, er at man kommer i snak med andre der skal lade og alle hjælper,hinanden. Det gav flere hyggelige oplevelser.


Lidt forberedelse betaler sig

Vi brugte rigtig meget tid på at forberede vores tur. Vi brugte blandt andet den app der hedder ABRP (a better route Planner) som er et virkelig godt værktøj til planlægning og overblik omkring lademulighederne. Det fremgik af app'en hvilke udbydere vi skulle lade hos og vi downloadede de forskellige apps fra udbyderne, men dem kunne vi desværre ikke rigtig bruge undervejs. Vi købte et abonnement af ABRP til 39 kr., da det så ud til at vi, så kunne bruge den til navigation. Lad mig sige med det samme, at det dur den ikke til, så spar de 39 kr.


Vi købte også adgang for 99 kr. til Tesla's supercharger netværk. Det viste sig at være spild af penge, da vi ikke ladede en eneste gang på en Tesla Supercharger. Da vi skulle bruge det, var vi i Italien, men der er Tesla's Superchargers ikke åbnet op for andre bilmærker. Vi manglede ikke muligheden for at lade hos Tesla ned gennem Tyskland, så spar de penge.


Da vi var lidt usikre, valgte vi at købe et FDM abonnement, som vi heldigvis ikke fik brug for. Vi valgte også at tage to overnatninger på vej til Gardasøen. En i Kirchheim og en ved Innsbruck. ABRP er rigtig god når man skal finde overnatningssteder med lade-muligheder. Vi bookede så overnatningerne selv. Vi skrev til begge overnatningsstederne, at vi skulle bruge deres ladere, og det fungerede fint.


9 opladninger på turen derned

Vi startede hjemmefra med 100% på bilens batteri hvorefter turen gik til til Rødby hvor vi tog færgen til Puttgarden. Vi havde besluttet at vi lige skulle i Bordershoppen i Puttgarden, hvor der også er en ladestander (den er placeret på P-pladsen lige ved siden af udleveringen). Det viste sig at den var gratis og det fungerede fint. Vi ladede bilen til 85%, men pas på når bilen står i fuld sol og bliver ladet (hvilket den gør de fleste steder 🥺). Da vi skulle køre igen, kom der nemlig en advarsel omkring overophedning af højspændingen. Så vi fandt en skyggeplads og holdt ind i ca 5 min, så var bilen glad igen og vi kunne køre.


Oversigt over ladestop på turen derned


1. LADESTOP ved bordershop

Opladningen var gratis.


2. LADESTOP ved IONITY.

Her fumlede vi lidt for at få det til at virke. Det viste sig, at man først må sætte ladestikket i bilen, når betalingsmidlet er registreret. Vi gjorde som der stod på automaten, med direkte betaling via en browser. Ret besværligt, men det virkede. Vi kunne herefter hjælpe en Nordmand, som også havde problemer med at få det til at virke, og han lærte så også os noget, idet han brugte sit RFID-kort og det var meget nemmere. Vi kørte i kø 1 times tid mellem Hamborg og Hannover, og det klarede bilen super fint.


3. LADESTOP ved E.ON.

Hurtig-opladeren var desværre i brug da vi kom, så vi startede med at bruge den langsomme lader indtil den hurtige blev ledig. Vi kunne ikke rigtig få vores RFID-kort til at virke, så det var igen en direkte betaling. Ny udbyder ny måde. Vores erfaring er at ved E.ON standerne er der typisk kun 1 ladeudtag og det virker ofte ikke.


4. LADESTOP ved hotel

Så er vi nået til vores hotel i Kirchheim og vi lader til 100% via deres ladeboks.


5. LADESTOP ved IONITY

Så var det igen en IONITY lader og nu kunne vi bruge vores RFID-kort fra Ampera - det var super nemt; kortet hen til læseren på standeren, i med ladestikket og ca 20-25 min senere var bilen ladet til 80%.


6. LADESTOP ved IONITY

Samme som forrige ladestop.


7. LADESTOP i Østrig

Nu er vi i Østrig = nyt land, ny udbyder, og fumle fumle for at få det til at virke. Det lykkedes med direkte betaling via browser, men besværligt. Den ville ikke tage vores RFID kort.


8. LADESTOP ved Hotel

Vi er nu på hotellet ved Innsbruck og her skal man bruge samme direkte betaling, men vi fik ladet til 100%.


9. LADESTOP ved Tesla SuperCharger

Egentlig kunne vi godt nå frem til Gardasøen på batteriet, men vi valgte at lade en gang mere inden, da vi ikke var helt sikker på mulighederne, når vi kom frem. Det var en stor Tesla supercharger station og selvom vi havde købt et Tesla abonnement, kunne vi ikke lade her, da Tesla som nævnt ikke har åbnet op for andre bilmærker i Italien endnu. Der var så en anden stander i nærheden, som var i brug af en Italiener. Han var vældig flink og hjalp os, da vi endelig kunne komme til efter 25 min. Fordelen var, at den var gratis, hvilket dog også betød at der holdt biler i kø til at lade. Vi ladede til 80% og kørte det sidste stykke til Piani ved Lazise.


Ladning på feriestedet var gratis og fungerede fint, så vi fik ikke brug for at lade andre steder mens vi var dernede.


Oversigt over turen hjem


1. LADESTOP ved svømmehal i Italien

Efter lidt fumlen med direkte betaling, der ikke virkede prøvede jeg med mit RFID-kort og sørme - det virkede. Der var så absolut ingenting at foretage sig, men vi fik bilen ladet til 80%.


2. LADESTOP i Østrig

Andet stop var i Østrig, det samme som vi brugte på udturen og her virkede RFID-kortet stadig.


3. LADESTOP ved Ionity

Så er vi endelig i Tyskland, og her kan vi lade på tankstationerne med alle faciliteterne. Det er IONITY og kortet virker fint, vi får lidt at spise.


4. LADESTOP ved Ionity

Vi er nødt til at lade en gang mere inden vores overnatningssted. Det er igen en IONITY på en tankstation ved motorvejen.


5. LADESTOP ved hotel

Så er vi på hotellet i Kirchheim og lader op til 100%.


6. LADESTOP Ionity

Puha da bliver vi udfordret! Da vi har 135 km vælger vi at køre forbi en tankstation med ladere, da der er ca 51 km til næste tank, som egentlig passer os bedre, men nu er vi nord for Hamborg, og så er det ikke alle tankstationer der har ladere. Det havde denne her desværre heller ikke, og der var så ca 45 km til den næste som ifølge både ChargeFinder og ABRP havde en lader. Vi kørte derfor forsigtigt videre. Da vi nåede tankstationen havde vi kun 7% tilbage på batteri, hvilket svarer til ca 25 km. Det var lidt for spændende og det behøver vi ikke prøve igen. Det var så en IONITY og ladningen gik nemt med RFID kortet.


7. LADESTOP ved E.ON

Næste ladestop er en E.ON, men den virker ikke. Der var en sød tysker som prøvede at hjælpe os, men den lykkedes ikke. Han fortæller os at der ca 40 km væk er en Supercharger station lige ved A1 på vej til Puttgarden. Så der kører vi til. Der er 2 standere fra eweGO. Desværre virker den ene ikke, og der er en som lader på den anden. Da vi kommer til, lader vi igen med RFID-kortet. Da vi er færdige kommer der en tysk familie og skal lade. Vi hjælper dem igang med at lade, da det er første gang de skal prøve det.


Det var så det sidste ladestop. Vi valgte ikke at lade ved bordershoppen på vej hjem. Dels så det ud som om den var defekt i ChargeFinder og dels var det for risikabelt, idet vi ville komme for langt ned i batterikapacitet og det ville vi ikke igen. Derudover skulle vi til Farø broen førend vi kunne lade med en supercharge på den danske side.


Lones konklusion på turen

Alt i alt en dejlig tur, og vi er blevet meget klogere med hensyn til at lade rundt omkring. Sørg for at have et eller flere RFID-kort, da det er langt det nemmeste at bruge og virker de fleste steder.


Det er dyrere at lade på lynladere (+100 kW), men det går hurtigt. Vil man gøre det billigere, vil det kræve en del mere planlægning, samt at man kommer til at køre væk fra motorvejen når der skal lades. Derudover skal man nok forvente mere kø ved de billigere og gratis ladere der er rundt omkring.


Næste gang vil vi helt sikkert undersøge om det er muligt at købe abonnement til f.eks IONITY og så måske lade billigere, ihverfald gennem Tyskland.

Flere nyttige oplysninger


Ladeabonnementer

Udover Tesla's superchargers så er det helt sikkert at det primært er IONITY-netværket som er det dominerende ned igennem Europa og i særdeleshed i Tyskland. Som Lone skriver så er det dyrere at lade ved lynladere (som fx IONITY) end ved normal- eller hurtigladere. Dog er det muligt at købe et års-abonnement til IONITY som sænker prisen per kWh betragteligt. Det koster 1.680 kr per år og tillader dig at lade til 2,5 kr./kWh mod en normalpris på 6,2 kr./kWh.


Om abonnementet kan betale sig kommer naturligvis an på hvor meget du forventer at skulle lade på lynladere i løbet af et år. Dog skal du som ejer af en ny bil fra bilmærkerne bag IONITY forhøre dig om der følger et års gratis abonnement med når du køber bilen. Følgende bilmærker er med i IONITY:

BMW, Mercedes, Hyundai, KIA, Ford, VW, Audi, Porsche, Skoda og Seat/Cupra.


Rutevejledning

Lone og hendes familie brugte ABRP app'en til at planlægge deres rute inklusiv de mest optimale steder at lade op. Dog var ABRP app'en ikke god til live navigation undervejs. Et tip er derfor at sende ruteplanen fra ABRP over til Google maps. Dette kan gøres ved at trykke "Share" i ABRP app'en. I Lones tilfælde virkede det dog ikke efter hensigten.


Apps er lette at bruge, kort er lettere og Tesla er lettest

Stort set alle ladestandere kan betjenes via en eller flere apps. Du kan se denne oversigt for at få et overblik over de forskellige apps du kan bruge når du skal lade op på farten. Flere af disse apps har periodevis gode priser på forskellige ladestationer så det kan godt betale sig at tjekke disse ud hvis du ikke har et abonnement hos en bestemt udbyder.


Som det også fremgik af Lones beretning så er det ikke altid de forskellige apps virker lige godt. Det er derfor en rigtig god ide at bestille et RFID-kort fra de udbydere du forventes at bruge. Chancen for at der går noget galt ved igangsætningen af opladningen er noget mindre end ved brug af en app.


Kører du i en Tesla og lader på Superchargers er du dog så heldig at du ikke behøver hverken app eller kort. Her er det bare at sætte ladestikket i og så starter opladningen og betalingen sker automatisk via din Tesla konto.

Vil du holdes opdateret?