Sådan klarer elbilens rækkevidde sig i virkelighedens værste strabadser
Overvejer du at skifte fra en benzin- eller dieselbil til en elbil, kan du som flere andre måske blive ramt af rækkeviddeangst. Men er der grund til at bekymre sig om rækkevidden, hvis du overvejer at skifte til en elbil? Her på elbiil.dk bliver vi ikke ramt af rækkeviddeangst, men det vil være sund fornuft at undersøge, hvor meget elbilens rækkevidde krymper, når virkelighedens værste scenarier presser sig på.

Vinterkulde koster kilometer
Selvom vinterjakken snart erstattes med t-shirt og solbriller, så bliver det vinter igen - og vinterkulden koster på din elbils rækkevidde. Rækkeviddemålinger viser, at man i runde tal kører 20% længere på en opladning, når udetemperaturen er 20 grader, i forhold til samme tur kørt ved 0 grader.

Vind og regn sluger strøm
Vindmodstanden kan koste dyrebare kilometre. Især hvis du kører i modvind. Selvom du på samme tur også kører med vind i ryggen, så vil forbruget være uforholdsmæssigt højere, når du kører lige imod vinden. En rækkeviddemåling foretaget af hvilkenbil.dk viser eksempelvis at skiftet fra modvind påvirker forbruget med 10-15%. I regn og slud bliver vinden et endnu større problem, fordi luften bliver tættere og derved øger vindmodstanden. Samtidig kan rullemodstanden også blive påvirket af våde veje.

Motorvej æder kilometer
Høj fart er lige med høj luftmodstand. Det betyder, at du lider et betragteligt tab i bilens rækkevidde, når du begiver dig ud på længere motorvejsstrækninger. Som tommelfingerregel taber elbiler 20% af deres rækkevidde på motorvejen sammenholdt med blandet kørsel - hvis du vel og mærke holder en konstant fart på 110 km/t. Kører du mere aggressivt og vælger du køre med en hastighed på 130 km/t, så kan du forvente at barbere op til yderligere 20% af rækkevidden.