Sådan klarer elbilens rækkevidde sig i virkelighedens værste strabadser

Overvejer du at skifte fra en benzin- eller dieselbil til en elbil, kan du som flere andre måske blive ramt af rækkeviddeangst. Men er der grund til at bekymre sig om rækkevidden, hvis du overvejer at skifte til en elbil? Her på elbiil.dk bliver vi ikke ramt af rækkeviddeangst, men det vil være sund fornuft at undersøge, hvor meget elbilens rækkevidde krymper, når virkelighedens værste scenarier presser sig på.

Skatteministeriet har sammen med Danmarks statistik klarlagt danskernes kørselsomfang. Selvom antallet af personbiler er steget med 46 pct. siden årtusindskiftet, så har det årlige kørselsomfang for den gennemsnitlige bil været faldende i samme periode. I dag kører vi danskere i gennemsnit lidt over 40 km per bil om dagen. 


Hvis du kigger på de mere end 255 elbiler her på elbiil.dk, vil du finde ud af, at rækkevidden for elbiler ved blandet kørsel i dag spænder fra 190 - 743 km, og langt de fleste har en rækkevidde på mellem 300 og 450 km. Det betyder, at du ofte vil kunne køre det, du skal, inden du kan holde en naturlig pause, hvor elbilen kan lades op. Det både lyder og er betryggende i en sådan grad at rækkevidden i tidens elbiler ikke bør give rækkeviddeangst. 


Elbilerne sluger strøm efter forholdene

Men overvejer du skiftet til en elbil, så er det godt at være opmærksom på, at en række forhold, får rækkevidden til at svinde ind. Der kan derfor være sund fornuft i at undersøge hvad der sker med elbilens rækkevidde, når du udsætter den for det værste scenarie: En længere motorvejsstrækning på en kold og regnfuld dag i modvind.


Virkelighedens strabadser som kulde, vind, regn og fart er de typiske faktorer, som gør sig gældende, når en elbil ikke kan køre lige så langt på en opladning, som bilproducenten ellers lover.

Our awesome features
1
Vinterkulde koster kilometer

Selvom vinterjakken snart erstattes med t-shirt og solbriller, så bliver det vinter igen - og vinterkulden koster på din elbils rækkevidde. Rækkeviddemålinger viser, at man i runde tal kører 20% længere på en opladning, når udetemperaturen er 20 grader, i forhold til samme tur kørt ved 0 grader.

Our awesome features
2
Vind og regn sluger strøm

Vindmodstanden kan koste dyrebare kilometre. Især hvis du kører i modvind. Selvom du på samme tur også kører med vind i ryggen, så vil forbruget være uforholdsmæssigt højere, når du kører lige imod vinden. En rækkeviddemåling foretaget af hvilkenbil.dk viser eksempelvis at skiftet fra modvind påvirker forbruget med 10-15%. I regn og slud bliver vinden et endnu større problem, fordi luften bliver tættere og derved øger vindmodstanden. Samtidig kan rullemodstanden også blive påvirket af våde veje.

Our awesome features
3
Motorvej æder kilometer

Høj fart er lige med høj luftmodstand. Det betyder, at du lider et betragteligt tab i bilens rækkevidde, når du begiver dig ud på længere motorvejsstrækninger. Som tommelfingerregel taber elbiler 20% af deres rækkevidde på motorvejen sammenholdt med blandet kørsel - hvis du vel og mærke holder en konstant fart på 110 km/t. Kører du mere aggressivt og vælger du køre med en hastighed på 130 km/t, så kan du forvente at barbere op til yderligere 20% af rækkevidden.

Når du skal vurdere om den elbil du overvejer er effektiv og batteriet er stort nok til klare de weekendture og langfarter, som du har behov for året rundt, så kan det være godt at tænke over, at virkelighedens værste strabadser, kan reducere rækkevidden på elbil betragteligt. I det værste scenarie, hvor du skal ud på en længere motorvejsstrækning på en kold og regnfuld dag i modvind, kan du godt regne med at reducere rækkeviden med 30-50%.


I eksemplet herunder ser vi på, hvordan virkelighedens strabadser kan reducere rækkevidden for årets bil, Hyundai Ioniq 5.







Vi har valgt en Essential Long Range, hvor du får 481 km rækkevidde (WLTP) ved almindelig blandet kørsel. Et realistisk tab i rækkevidde spredt ud på hele året kan som tommelfingerregel anslås til 20%, svarende til et tab i rækkevidde på 96 km. I sommerperioden kan du dog godt regne med at komme relativt tæt på elbilens WLTP.


Men skal du købe elbil og er rækkevidden meget vigtig for dig, kan det være en god ide at forholde dig til det værste scenarie, hvor du kan risikere et rækkeviddetab på op til 50%, svarende til en rækkevidde på 241 km i vores eksempel.


En reduktion af rækkevidden på op 50% kan måske virke skræmmende, men her er det værd at bemærke, at du f.eks. stadig kan nå fra sjælland til Jylland uden at skulle lade din elbil.

Humlen er at du ikke skal have rækkeviddeangst

Vender vi tilbage til det indledende spørgsmål om hvorvidt der er grund til at bekymre sig om rækkevidden, hvis du overvejer at skifte til en elbil, så må svaret være: "Nej, ikke for alvor".


Man kan sige, at hvis du overvejer at skifte til en elbil, så klarer rækkevidden i tidens elbiler for langt de fleste af os nemt det, den skal. Men som elbilist bør du være bevidst om, at særligt vejrforhold og motorvejsstrækninger, kan gå betragteligt udover, hvor langt din elbil reelt kan køre på en fuld opladning.


Men alt i alt må humlen være, at for langt de fleste er der ikke stor grund til at være bekymret for rækkevidden. Som elbilist ender man simpelthen med sjældent at tænke over rækkevidden i hverdagen - og i virkeligheden løber elbiler meget sjældent tør for strøm. En elbil er lavet til at hjælpe dig med, at det ikke sker. Skifter du til en elbil, vil du hurtigt opdage, at du i den faktisk har bedre styr på restrækkevidden, end når benzinlampen begynder at advare dig i en konventionel bil.

Forlæng rækkevidden

Vi har samlet nogle gode råd til dig, der kører elbil, og gerne vil maksimere din elbils rækkevidde

Skal du på langtur, så lad batteriet til 100%, når du hjemmelader, i stedet for de 80% som anbefales, når du lader ude

Varm kabinen op imens bilen står til opladning, og begræns varmen i kabinen

Undgå at køre aggressivt. Hold i stedet en mere konstant fart.

Aktiver bilens regenerering, så der opsamles energi, hver gang du løfter foden fra speederen

Forlæng rækkevidden på din elbil

Læs også