Brug for en oplader til din elbil?

Når du skal købe elbil, kan du spare mange penge ved at vælge den rigtige ladeløsning. Vores beregner til ladeløsninger hjælper dig med at finde frem til den opladning, som vil være bedst og billigst for dig. Tilføj en eller flere biler til din garage på app.elbiil.dk, og få præcise beregninger.

Sådan finder du den billigste løsning til opladning af din elbil


Når du overvejer ny elbil og skal finde en måde til din opladning, kan det være lidt af en jungle at finde frem til den rigtige ladeløsning. Med det rigtige valg, kan du spare flere tusinde kroner om året. Men hvad der er det rigtige valg for dig afhænger af dine præferencer og i høj grad af, hvor mange kilometer, du forventer at køre i din elbil hvert år, og om du oplader mest hjemme eller ude. Og for det ikke skal være løgn, kan det også være afgørende om du har nedsat elagift, fordi dit hus har el som den primære opvarmningskilde.


For at gøre det lettere for dig, at finde den bedste og billigste løsning, har vi lavet en beregner, der sammenligner et bredt udvalg af ladeløsninger, så du slipper for at gøre arbejdet selv.


Det er nemt og helt uforpligtende at bruge elbiil.dk til at finde den bedste og billigste opladning til din elbil. Se her hvad du skal gøre:

4 simple trin til billigste ladeløsning

Our awesome features
1
Opret en gratis profil på app.elbiil.dk

Du får kvit og frit adgang til vores uafhængige platform med alt om elbiler og din helt egen virtuelle garage, hvor der er ubegrænset plads til alle dine favorit biler. Alle data og oplysninger på platformen er helt uvildige, og de står frit til rådighed for dig. Elbiil.dk vil nemlig gerne hjælpe dig med at kunne vælge med ro i maven, når du skal have din første eller næste elbil og opladning.

Our awesome features
2
Tilpas din profil

Juster grundindstillinger i din profil, så de passer til din elpris, årlig kørsel og hjemmeladningsandel mm. Er du tvivl om, hvor meget du betaler for din el, eller hvor meget du kører årligt, så er der god hjælp at hente længere nede på denne side eller på elbiil.dk i øvrigt.

Our awesome features
3
Tilføj en eller flere elbiler

Søg blandt et utal af elbiler på det danske marked, og tilføj en elbil eller alle dine favoritter til din garage, hvor du i øvrigt også kan se og sammenligne bildata som rækkevidde og forbrug på hver enkelt elbil. Når du med tiden prøvekører dine favoritter, kan du som bonus også bedømme dem på parametre som eksempelvis køreoplevelse, siddekomfort og infotainment system, så du er sikker på, at du ikke glemmer oplevelsen.

Our awesome features
4
Få beregnet billigste ladeløsning

Når du har tilpasset dine data får du under menupunktet 'Find Ladeløsning' automatisk beregnet alle priserne på markedet for din valgte elbil. Vi fortæller dig, hvilken ladeoperatør, der kan tilbyde den billigste opladning af elbil til dig og giver dig et godt overblik over alle alternativerne. Det er nemt og overskueligt for dig at sammenligne alle ladeløsninger og vælge den, der passer bedst til din situation.

Kom i gang nu

Prøv vores uafhængige platform. Opret en gratis profil og få en automatisk beregning af den billigste opladning af elbil baseret på din situation og dine behov.

Image alt

Bliv sikker i dit valg af opladning

For at kunne tage et valg med ro i maven er der ting, du som elbilist, bør kende til. Her tager vi dig igennem alt det nødvendige, du skal vide om opladning af elbil. Klik på en af knapperne herunder hvis du er særligt i interesseret i et emne eller læs videre nedenfor.

Hvordan oplader du din elbil?

Har du en elbil, eller overvejer du at købe en, så skal du selvfølgelig kunne lade den op. Det kan du naturligvis gøre ved en offentlige ladestander. Men med en hjemmelader, kan du også lade din elbil i indkørslen.


Opladning derhjemme har nogle klare fordele. Du kan altid være sikker på, at der er plads, og du kan lade, når du ønsker det, f.eks. om natten, så din elbil har fuldt batteri næste morgen. Med en intelligent ladeboks, kan du også gøre brug af intelligent opladning, hvor din ladeboks hjælper dig med at lade op når, når elprisen er lavest.


Hvis du har mulighed for at sætte en lader op derhjemme, er der groft sagt 3 forskellige muligheder at vælge i mellem:


1. Refusionsløsning (serviceaftale)

Du køber eller lejer en ladeboks, og tegner en serviceaftale ved en ladeoperatør, som kan søge refusion for en del af de udgifter (elafgiften), du har til strøm, når du lader din elbil derhjemme. Med de fleste ladeløsninger får du elafgiften fuldt refunderet, mens den frekvens refusionen sker med, kan spænde fra lige med det samme til at ske månedsvis, kvartalsvis, halvårligt eller årligt.


Denne løsning kan typisk bedst svare sig, hvis du hverken har et stort kørselsbehov og eller nedsat elafgift. Prøv elbiil.dk's beregner til ladeløsninger, så du kan se om opladning med en refusionsaftale kan betale sig for dig.


2. Flatrate-abonnement

Du lejer en ladeboks, og tegner et abonnement, hvor du betaler en fast månedlig pris, uanset hvor meget du lader ude eller hvor meget strøm, du køber af dit elselskab til at oplade din elbil.


Denne løsning kan typisk bedst svare sig, hvis hvis du har et stort kørselsbehov og tit har brug for at lade på en offentlig ladestander. Prøv elbiil.dk's beregner til ladeløsninger, så du kan se om opladning med en fast pris kan betale sig for dig.

3. Egen ladeboks uden aftale

Du køber en ladeboks uden at tegne en serviceaftale. Med denne løsning kan du ikke få refusion på elafgiften. Det kræver nemlig en serviceaftale.


Denne løsning vil typisk være god, hvis duhar et mindre kørselsbehov og ikke forventer at benytte offentlige ladepunkter særligt ofte.


Har du solceller, jord- eller elvarme i huset kan du ikke få en refusionsløsning, så derfor kan det bedst betale sig at eje din ladeboks uden at du tegner et Flatrate-abonnement hos fx. Clever eller E.ON. Det vil dog være en god ide at bruge elbiil.dk's beregner til ladeløsninger, da din personlige situation kan gøre, at et abonnement fra Clever eller E.ON kan betale sig selvom du har nedsat elafgift.

Image alt

Skal du vælge egen boks, flatrate eller refusionsløsning?

Når du skal finde ud af, hvor du bedst og billigst oplader din elbil hjemme i indkørslen, er der en række forhold, du skal se nærmere på. Det første du bør tage et kig på, er dit kørselsbehov. Altså hvor mange kilometer kører du hvert år og kører du mange lange ture?


Har du nedsat elafgift, vil det med et mindre kørselsbehov i de fleste tilfælde ofte være fordelagtigt for dig, at vælge egen lader uden en aftale. Men hvis du ikke har solceller, jord- eller elvarme, vil du typisk skulle overveje om det er billigere at vælge en refusionsløsning end en flatrate-løsning. Lad os derfor se nærmere på det.


Hvad betyder dit kørselsbehov for opladning af elbil?

Du skal være klar over dit årlige kilometertal. Du kan nemt ende op med den forkerte ladeløsning, hvis du tegner en aftale, der er egnet til et større kørselsbehov end du i virkeligheden har.


Lad os se nærmere på hvorfor du bør kende dit kørselsbehov, når du skal vælge, hvordan du vil oplade din bil. Spørgsmålet er, hvornår det bliver interessant for dig, at foretrække en flatrate-løsning frem for en refusionsløsning.


Flaterate er oftest en fordel hvis du kører meget

Hvis vi antager, det er muligt for dig, at skifte elselskab, så vil du på tidspunktet for denne artikel, skulle betale en fast månedlig pris på 1.043 kr. for den billigste flatrate-løsning (Clever Unlimited x Power). Men hvad koster det tilsvarende, hvis du i stedet vælger en refusionsløsning?


Vi har taget udgangspunkt i en Volvo XC40 Recharge og regnet på hvad det vil koste om måneden for hver 2.500 km, når vi antager at hjemmeladningen udgør 95%. Beregningen viser, at det punkt, hvor flatrate-løsning er lige så optimal som en refusionsløsning, ligger omkring 27.500 km om året.

Hvad betyder bilens strømforbrug for opladning af elbil?

Hvis du har brug for at køre mange kilometer om året i din bil, vil et flatrate-abonnement sandsynligvis vil være at foretrække. Men mange faktorer spiller ind - også din bils strømforbrug. Bilens forbrug af strøm har nemlig sammen med dit årlige kørselsbehov stor indflydelse på, hvornår det bliver rigtigt for dig at vælge et flatrate-abonnement.


Flatrate er oftest en fordel hvis din elbil er mindre energieffektiv

Hvis vi laver det samme regnestykke som før, men denne gang med udgangspunkt i en Toyota bZ4X Essential, der har et forbrug på 144 Wh/km, hvor Volvo XC40 Recharge har et forbrug på 186 Wh/km, vil flatrate-løsningen først være en fordel ved 35.000 km. Så selv med det samme kørselsbehov, kan den optimale ladeløsning ændres alt efter, hvilken bil du har.

Image alt

Hvor meget oplader du hjemme og på offentlige ladenetværk?

Det er ikke alene dit kørselsbehov eller din bils strømforbrug, der afgør hvilken ladeløsning, der er det rigtige for dig. Det er også vigtigt at du har en ide om, hvor ofte du vil lade hjemme og på farten, inden du vælger din ladeløsning.


I langt de fleste tilfælde vil hovedparten af din opladning af din elbil ske hjemme i din indkørsel. Det betyder, at elbilen i praksis ofte vil være fuldt opladet, når du skal køre hjemmefra.

Det kan derfor være lettere at se på hvad dit behov for udeladning vil være og derfra regne baglæns for at finde ud af hvor stor andel af din opladning af din elbil, som vil foregå hjemme.


Skal du på langtur, kan du have behov for at oplade undervejs. Det kan være, at du pendler langt til arbejde i elbilen, eller måske har du familie på den anden side af Storebælt. Hvis du tit kører lange ture, vil det være relevant for dig at finde ud af, hvor ofte du har brug for at lade ude - fx på de ladestationer, der ligger langs motorvejene.


De fleste elbiler klarer nemt pendling til arbejdet

I Danmark kører en del på daglige langture, når de pendler til arbejde. Men kørsel mellem hjem og arbejde kan i langt de fleste tilfælde dækkes ind af den normale rækkevidde for en elbil. Den gennemsnitlige rækkevidde på elbilerne i vores database er 381 km.


Tager vi højde for motorvej, vind og vinterkulde, som tilsammen kan æde op imod halvdelen af elbilens rækkevidde, når det går værst for sig, kan du som tommelfingerregel regne med, at du på en fuld hjemmeopladning stadig vil kunne køre på arbejde og hjem igen uden at skulle oplade undervejs. Det kan du typisk så længe dit arbejdssted ligger under 100 km fra dit hjem, hvilket gælder for 9 ud af 10 pendlere i Danmark (Danmarks statistik og Dansk infrastruktur).

Når du skal på lange køreturer

Har du mere end 100 km fra dit hjem til dit arbejdssted, familie eller måske dit sommerhus, begynder det, afhængig af hvor effektivt bilens energi-forbrug er, at få afgørende indflydelse på dit valg af ladeløsning. Det kan vi bedst vise med nogle eksempler. I alle eksempler køres der 100 km på ud og hjem, i alt 200 km, 220 dage om året. Der er taget højde for elbilers nedsatte ydeevne om vinteren og under kørsel i blæst og på motorvejene.


Eksempel 1 - Batteriets betydning for udeladningen: I eksemplet tager vi udgangspunkt i en Volvo og en Mazda med et identisk forbrug, men hvor Volvo'en er udstyret med et større batteri end Mazda'en. Som du kan se i eksemplet, vil du på grund af Mazda'ens mindre batteri, have et Større behov for offentlig opladning. Med Volvo'en vil du faktisk få dækket dit behov for opladning derhjemme, og vil derfor slet ikke have brug for at lade op ude. Med Mazda'en vil dit behov for at lade ved offentlige ladepunkter være på næsten 40%. Dette er noget, der kan gøre en forskel på, hvilken ladeløsning du skal vælge.

Volvo XC40

100% hjemmeladning Forbrug: 5,3 km/kWh Batterikapacitet: 67 kWh

Mazda MX-30

63% hjemmeladning Forbrug: 5,3 km/kWh Batterikapacitet: 30 kWh

Eksempel 2: Energiforbrugets betydning for udeladningen. I dette eksempel tager vi udgangspunkt i en VW ID.3 og en Opel Zafira, hvor ID.3'eren er en del mere effektiv en Zafira'en. Det betyder, at den bruger mindre strøm for at tilbagelægge den samme distance.


Med VW ID.3 vil du i dette eksempel ikke have brug for at på offentlige ladestandere, mens du med Opel Zafira'en vil opleve at næsten 30% af din strøm skal lades på offentlige ladepunkter.

Volkswagen ID.3

100% hjemmeladning Forbrug: 6,6 km/kWh Batterikapacitet: 45 kWh

Opel Zafira

72% hjemmeladning Forbrug: 4,0 km/kWh Batterikapacitet: 54 kWh

Når du har brug for at pendle langt til arbejde i elbilen, viser eksemplerne, at elbilens batteri og forbrug spiller en afgørende rolle. Du bør derfor vælge en elbil, der egnet til at løse den opgave. Som tommelfingerregler skal du kigge efter elbiler med stor batterikapacitet og et lavt forbrug.

Image alt

Hvordan oplader du på offentlige ladestandere?

Selvom du for det meste kan oplade din bil hjemme, så vil det indimellem være nødvendigt at lade op ved en offentlig ladestander. Har du en abonnementsaftale, kan du normalt benytte din ladeoperatørs ladenetværk uden betaling for dit strømforbrug.


Alternativt vil du betale for dit strømforbrug på samme måde, som du gør, når du tanker benzin eller diesel på en tankstation. Der er forskellige betalingsmetoder, men i langt de fleste tilfælde, har du mulighed for at betale for opladning via en app eller med normal betalingskort, når benytter det offentlige ladenetværk.

Hvis du ikke kan opsætte egen ladeboks

Clever og andre ladeoperatører tilbyder abonnementer til offentlig opladning. Det kan være en fordel, hvis du bor i lejlighed, rækkehus eller på anden måde ikke har gode muligheder for at få installeret egen ladeboks.


Hvis du har et lille kørselsbehov er et abonnement måske for dyrt for dig. På langt de fleste ladestandere i byer kan du lade til mellem 2,50 - 4,00 kr pr kWh. Så findes der en lader tæt ved hvor du bor kan det sagtens være den rigtige løsning af undvære et abonnement og så bare fylde strøm på, når du har brug for det.

Image alt

Hvilken elaftale skal du vælge når du har elbil?

Uanset om du har egen installation uden en aftale med en ladeoperatør eller om du har en flatrate eller en refusionsløsning, så betaler du i alle tilfælde selv for den strøm, du bruger til at oplade din elbil hjemme. Eneste undtagelse er Clevers x Power abonnementer, hvor strømmen til elbilen ikke afregnes.


Spar penge ved at skifte elselskab

For mange kan der være gode muligheder for at spare penge ved at vælge en spotprisaftale. Der kan nemt være flere tusind kroners forskel på den billigste og dyreste strøm set over et helt år, og derfor penge at spare. Blot med et lille kørselsbehov på 15.000 km om året, hvor du sparer eksempelvis 1 kr pr kWh med en billigere elaftale vil du, hvis din bil kører 5 km/kWh, spare mere end 3.000 kr om året. Har du ingen binding på din elaftale, kan du ret nemt og helt frit skifte elselskab.

Derfor bør du vælge spotpris-aftale

Har du en elaftale, hvor din pris på el er fastlåst, bør du overveje muligheden for at skifte til en spotpris-aftale, hvor din elpris følger prisudviklingen på elmarkedet. Det betyder, at din elpris fastsættes time for time efter udbud og efterspørgsel, og den vil oftest være lavere om natten, hvor du normalt sætter din elbil til opladning.


Det er billigere at lade om natten

Du kan spare en del ved at lade om natten. Besparelsen vil naturligvis afhænge af, hvor meget du kører, og om du lader hjemme eller ude. Som rettesnor, kan du ved almindeligt brug spare 50 øre/kWh. Hvis du gør det til en sport, og snarrådigt styrer efter at lade, når der er rigtig billig strøm, kan du spare helt op til 2 kr/kWh.


Den billige strøm forekommer ikke kun om natten, men også i dagtimerne, hvor det enten er solskin eller blæsende. Er din bil ikke hjemme i dagtimerne, vil du dog sjældent have mulighed for at gå efter at lade på disse billige tidspunkter. Vi har lavet en oversigt hvor du kan finde både de historiske elpriser og de nuværende spotpriser.


Har du et kørselsbehov, der er større end normalen, kan du spare rigtig mange penge. Hvis du eksempelvis kører 25.000 km om året, og vi antager, at din bil har et gennemsnitlig strømforbrug på 5000 kWh/år, svarer det til at du med rimelighed kan forvente at spare fra 2.500 kr. om året på dit elforbrug.

Er du interesseret i mere om opladning af din elbil?

Så find mere hjælp i vores services, artikler, tips og historier.

Vil du holdes opdateret?