Image alt

Hvordan oplader du din elbil?

Har du en elbil, eller overvejer du at købe en ny bil, så skal du selvfølgelig kunne lade den op. Det kan du naturligvis gøre ved en offentlige ladestander. Men med en hjemmelader, kan du også lade din elbil i indkørslen. Og ja - du har brug for en ladeboks hjemme, for det er ikke sikkert (og meget langsomt) at oplade din elbil i en almindelig stikkontakt.


Opladning derhjemme har nogle klare fordele. Du kan altid være sikker på, at der er plads, og du kan lade, når du ønsker det, f.eks. om natten, så din elbil har fuldt batteri næste morgen. Med en intelligent ladeboks, kan du også gøre brug af intelligent opladning, hvor din ladeboks hjælper dig med at lade op når, når elprisen er lavest. Men som du vil se når du læser videre, er der flere faktorer som spiller ind når man skal finde ud af hvordan man vil oplade sin elbil bedst og billigst.


Hvis du har mulighed for at sætte en lader op derhjemme, er der groft sagt 3 forskellige muligheder at vælge i mellem:


1. Refusionsløsning (serviceaftale)

Du køber eller lejer en ladeboks, og tegner en serviceaftale ved en ladeoperatør, som kan søge refusion for en del af de udgifter (elafgiften), du har til strøm, når du lader din elbil derhjemme. Med de fleste ladeløsninger får du elafgiften fuldt refunderet, mens den frekvens refusionen sker med, kan spænde fra lige med det samme til at ske månedsvis, kvartalsvis, halvårligt eller årligt.


Denne løsning kan typisk bedst svare sig, hvis du hverken har et stort kørselsbehov og eller nedsat elafgift. Prøv elbiil.dk's beregner til ladeløsninger, så du kan se om opladning med en refusionsaftale kan betale sig for dig.


2. Flatrate-abonnement

Du lejer en ladeboks, og tegner et abonnement, hvor du betaler en fast månedlig pris, uanset hvor meget du lader ude eller hvor meget strøm, du køber af dit elselskab til at oplade din elbil.


Denne løsning kan typisk bedst svare sig, hvis hvis du har et stort kørselsbehov og dermed et stort månedligt forbrug af strøm, eller hvis du tit har brug for at lade på en offentlig ladestander. Dog skal du være opmærksom på, at hvis du vælger af få ladeboks derhjemme, så vil du ikke eje den. Der er nemlig ikke længere så mange forskellige operatører af flatrate-abonnementer, og dem der er tilbage tilbyder kun at du kan leje din ladeboks derhjemme.


Prøv elbiil.dk's beregner til ladeløsninger, så du kan se om opladning med en fast pris kan betale sig for dig.

3. Egen ladeboks uden serviceaftale

Du køber en ladeboks uden at tegne en serviceaftale. Med denne løsning kan du ikke få refusion på elafgiften. Det kræver nemlig en serviceaftale.


Denne løsning vil typisk være god, hvis duhar et mindre kørselsbehov og ikke forventer at benytte offentlige ladepunkter særligt ofte.


Har du solceller, jord- eller elvarme i huset kan du ikke få en refusionsløsning, så derfor kan det bedst betale sig at eje din ladeboks uden at du tegner et Flatrate-abonnement hos fx. Clever eller E.ON. Det vil dog være en god ide at bruge elbiil.dk's beregner til ladeløsninger, da din personlige situation kan gøre, at et abonnement fra Clever eller E.ON kan betale sig selvom du har nedsat elafgift.

Image alt

Hvor meget oplader du hjemme og på offentlige ladenetværk?

Det er ikke alene dit kørselsbehov eller din bils strømforbrug, der afgør hvilken ladeløsning, der er det rigtige for dig. Det er også vigtigt at du har en ide om, hvor ofte du vil oplade hjemme og på offentlige ladestationer, inden du vælger din ladeløsning.


I langt de fleste tilfælde vil hovedparten af din opladning af din elbil ske hjemme i din indkørsel. Det betyder, at elbilen i praksis ofte vil være fuldt opladet, når du skal køre hjemmefra. Det kan derfor være lettere at se på hvad dit behov for udeladning vil være og derfra regne baglæns for at finde ud af hvor stor andel af din opladning af din elbil, som vil foregå hjemme.


Skal du på langtur, kan du have behov for at oplade undervejs. Det kan være, at du pendler langt til arbejde i elbilen, eller måske har du familie på den anden side af Storebælt. Hvis du tit kører lange ture, vil det være relevant for dig at finde ud af, hvor ofte du har brug for at oplade ude - fx på de ladestationer, der ligger langs motorvejene.


Har du en plug in hybrid, kan det formenlig ikke betale sig at oplade på farten. Mest af alt fordi batteriet ikke kan oplades lige så hurtigt som nye elbiler og det derfor ikke er tiden værd, når du kan komme frem til din destination ved brug af benzin-motoren.


De fleste elbiler klarer nemt pendling til arbejdet

I Danmark kører en del på daglige langture, når de pendler til arbejde. Men kørsel mellem hjem og arbejde kan i langt de fleste tilfælde dækkes ind af den normale rækkevidde for en elbil. Den gennemsnitlige rækkevidde på elbilerne i vores database er 381 km.


Tager vi højde for motorvej, vind og vinterkulde, som tilsammen kan æde op imod halvdelen af elbilens rækkevidde, når det går værst for sig, kan du som tommelfingerregel regne med, at du på en fuld hjemmeopladning stadig vil kunne køre på arbejde og hjem igen uden at skulle oplade undervejs. Det kan du typisk så længe dit arbejdssted ligger under 100 km fra dit hjem, hvilket gælder for 9 ud af 10 pendlere i Danmark (Danmarks statistik og Dansk infrastruktur).


Hvad betyder bilens strømforbrug for opladning af elbil?

Hvis du har brug for at køre mange kilometer om året i din bil, vil et flatrate-abonnement sandsynligvis vil være at foretrække. Men mange faktorer spiller ind - også din bils strømforbrug. Bilens forbrug af strøm har nemlig sammen med dit årlige kørselsbehov stor indflydelse på, hvornår det bliver rigtigt for dig at vælge et flatrate-abonnement.


Flatrate er oftest en fordel hvis din elbil er mindre energieffektiv

Hvis vi laver det samme regnestykke som før, men denne gang med udgangspunkt i en Toyota bZ4X essential, der har et forbrug på 144 Wh/km, hvor Volvo XC40 Recharge har et forbrug på 186 Wh/km, vil flatrate-løsningen først være en fordel ved 40.000 km. Så selv med det samme kørselsbehov, kan den optimale ladeløsning ændres alt efter, hvilken bil du har. Om flatrate kan betale sig eller ej, kommer naturligvis også an på hvor meget strømmen koster. Jo højere elprisen er, jo større er chancen for at et flatrate-abonnement vil være billigst.

Image alt

Når du skal på lange køreture

Har du mere end 100 km fra dit hjem til dit arbejdssted, familie eller måske dit sommerhus, begynder det, afhængig af hvor effektivt bilens energi-forbrug er, at få afgørende indflydelse på dit valg af ladeløsning. Det kan vi bedst vise med nogle eksempler. I alle eksempler køres der 100 km på ud og hjem, i alt 200 km, 220 dage om året. Der er taget højde for elbilers nedsatte ydeevne om vinteren og under kørsel i blæst og på motorvejene.


Eksempel 1 - Batteriets betydning for udeladningen: I eksemplet tager vi udgangspunkt i en Volvo og en Mazda med et identisk forbrug, men hvor Volvo'en er udstyret med et større batteri end Mazda'en. Som du kan se i eksemplet, vil du på grund af Mazda'ens mindre batteri, have et Større behov for offentlig opladning. Med Volvo'en vil du faktisk få dækket dit behov for opladning derhjemme, og vil derfor slet ikke have brug for at lade op ude. Med Mazda'en vil dit behov for at lade ved offentlige ladepunkter være på næsten 40%. Dette er noget, der kan gøre en forskel på, hvilken ladeløsning du skal vælge.

Volvo XC40

100% hjemmeladning Forbrug: 5,3 km/kWh Batterikapacitet: 67 kWh

Mazda MX-30

63% hjemmeladning Forbrug: 5,3 km/kWh Batterikapacitet: 30 kWh

Eksempel 2: Energiforbrugets betydning for udeladningen. I dette eksempel tager vi udgangspunkt i en VW ID.3 og en Opel Zafira, hvor ID.3'eren er en del mere effektiv en Zafira'en. Det betyder, at den bruger mindre strøm for at tilbagelægge den samme distance.


Med VW ID.3 vil du i dette eksempel ikke have brug for at lade på offentlige ladestandere, mens du med Opel Zafira'en vil opleve at næsten 30% af din strøm skal lades på offentlige ladepunkter.

Volkswagen ID.3

100% hjemmeladning Forbrug: 6,6 km/kWh Batterikapacitet: 45 kWh

Opel Zafira

72% hjemmeladning Forbrug: 4,0 km/kWh Batterikapacitet: 54 kWh

Når du har brug for at pendle langt til arbejde i elbilen, viser eksemplerne, at elbilens batteri og forbrug spiller en afgørende rolle. Du bør derfor vælge en elbil, der egnet til at løse den opgave. Som tommelfingerregler skal du kigge efter elbiler med stor batterikapacitet og et lavt forbrug.

Image alt

Hvordan oplader du på offentlige ladestandere?

Selvom du for det meste kan oplade din bil hjemme, så vil det indimellem være nødvendigt at lade op ved en offentlig ladestander. Har du en abonnementsaftale, kan du normalt benytte din ladeoperatørs ladenetværk uden betaling for dit strømforbrug.


Alternativt vil du betale for dit strømforbrug på samme måde, som du gør, når du tanker benzin eller diesel på en tankstation. Der er forskellige betalingsmetoder, men i langt de fleste tilfælde, har du mulighed for at betale for opladning via en app eller med normal betalingskort, når du benytter det offentlige ladenetværk.


Nu spørger du måske hvad det koster at lade på offentlige ladestandere? Og det er sådan set et rigtig godt spørgsmål. Som tommefingerregel kan du regne med at det på lynladere (dem du typisk finder langs motorvejsnettet) koster ca. 5kr per kWh hvis du ikke har tegnet en abonnementsaftale. Dog er langt de fleste operatører af offentlige ladestationer begyndt at lade deres priser følge de generelle elpriser, hvilket gør at du med fordel kan tjekke priserne for hver af ladeudbyderne ud, når du planlægger, hvor du vil lade bilen på turen på tværs af Danmark. På linket nedenfor kan du se, hvor stor forskel der kan være udbyderne imellem.


Tilbage i 2021 og til dels 2022, var det muligt at få gratis opladning hos Lidl og Aldi. Dette er desværre ikke længere tilfældet så du må desværre planlægge lidt hvis du har brug for at få en fuld tank når du er på farten og gerne vil spare lidt penge. Heldigvis for dig, findes der forskellige apps som gør at du let kan se de aktuelle priser på stort set alle offentlige ladestandere i Danmark. Der er et link til "De bedste apps til din elbil" lidt længere nede på siden.

Hvis du ikke kan opsætte egen ladeboks

Clever og andre ladeoperatører tilbyder abonnementer til offentlig opladning. Det kan være en fordel, hvis du bor i lejlighed, rækkehus eller på anden måde ikke har gode muligheder for at få installeret egen ladeboks.


Hvis du har et lille kørselsbehov er et abonnement måske for dyrt for dig. På langt de fleste ladestandere i byer kan du lade til mellem 2,50 - 4,00 kr pr kWh. Så findes der en lader tæt ved hvor du bor kan det sagtens være den rigtige løsning at undvære et abonnement og så bare fylde strøm på, når du har brug for det.


En af de helt store hurdler for folk der bor i lejlighed og kører elbil, er at de ofte skal bruge lang tid på at finde nærmeste ledige ladestander når de kommer fra arbejde. Heldigvis sker der en kæmpe udrulning af offentlige ladestandere fra et have ladeoperatører, så er forhåbentlig en sag blot indenfor en kort årrække.

Image alt

Hvilken elaftale skal du vælge når du har elbil?

Uanset om du har egen installation uden en aftale med en ladeoperatør eller om du har en flatrate eller en refusionsløsning, så betaler du i alle tilfælde selv for den strøm, du bruger til at oplade din elbil hjemme. Eneste undtagelse er Clevers x Power abonnementer, hvor strømmen til elbilen ikke afregnes.


Spar penge ved at skifte elselskab

For mange kan der være gode muligheder for at spare penge ved at vælge en spotprisaftale. Der kan nemt være flere tusind kroners forskel på den billigste og dyreste strøm set over et helt år, og derfor penge at spare. Blot med et lille kørselsbehov på 15.000 km om året, hvor du sparer eksempelvis 1 kr pr kWh med en billigere elaftale vil du, hvis din bil kører 5 km/kWh, spare mere end 3.000 kr om året. Har du ingen binding på din elaftale, kan du ret nemt og helt frit skifte elselskab.


Den typiske danske elbilist har et strømforbrug til sin elbil på ca. 4.000 kWh om året. Det strømforbrug svarer stort set til hvad der bruges af strøm i et parcelhus på et år til alle andre elektriske apparater. Så sørg for, at du har en elaftale med spotpris-afregning og sørg for at lade på de billigste tidspunkter. Det er nemlig typisk også der, at der er grøn strøm i stikkontakten.

Derfor bør du vælge spotpris-aftale

Har du en elaftale, hvor din pris på el er fastlåst, bør du overveje muligheden for at skifte til en spotpris-aftale, hvor din elpris følger prisudviklingen på elmarkedet. Det betyder, at din elpris fastsættes time for time efter udbud og efterspørgsel, og den vil oftest være lavere om natten, hvor du normalt sætter din elbil til opladning.


Det er billigere at lade om natten

Du kan spare en del ved at lade om natten. Besparelsen vil naturligvis afhænge af, hvor meget du kører, og om du lader hjemme eller ude. Som rettesnor, kan du ved almindeligt brug spare 50 øre/kWh. Hvis du gør det til en sport, og snarrådigt styrer efter at lade, når der er rigtig billig strøm, kan du spare helt op til 2 kr/kWh.


Den billige strøm forekommer ikke kun om natten, men også i dagtimerne, hvor det enten er solskin eller blæsende. Er din bil ikke hjemme i dagtimerne, vil du dog sjældent have mulighed for at gå efter at lade på disse billige tidspunkter. Vi har lavet en oversigt hvor du kan finde både de historiske elpriser og de nuværende spotpriser.


Har du et kørselsbehov, der er større end normalen, kan du spare rigtig mange penge. Hvis du eksempelvis kører 25.000 km om året, og vi antager, at din bil har et gennemsnitlig strømforbrug på 5000 kWh/år, svarer det til at du med rimelighed kan forvente at spare fra 2.500 kr. om året på dit elforbrug.

Er du interesseret i mere om opladning af din elbil?

Så find mere hjælp i vores services, artikler, tips og historier.

Vil du holdes opdateret?