Ladetab ved hjemmeopladning
Når du oplader din elbil hjemme i indkørslen eller garagen, så er det desværre ikke al strømmen der kommer fra eltavlen og ned på bilens batteri. Forskellen mellem hvad der kommer ud af “kontakten” og det der ender i elbilens batteri, kaldes et ladetab. Der er flere kilder til ladetabet, men klart den største kilde er elbilens indbyggede lader (på engelsk kaldet on-board charger eller bare OBD). Det er tabet i OBD’en som vi vil fokusere på i denne artikel, men der vil også være mindre tab af energi i følgende elementer:
- Eltavlen
- Ledningen fra eltavlen til ladeboksen
- Ladekablet fra ladeboksen til elbilen
Hvad gør elbilens indbyggede lader?
Den strøm der kommer ud af din stikkontakt derhjemme kaldes vekselstrøm (AC), men din elbils batteri er baseret på jævnstrøm (DC). Det vil sige at strømmen fra din stikkontakt skal omformes fra AC til DC og det er netop det, din elbils indbyggede lader sørger for. I processen med at omforme fra AC til DC sker der et tab af energi, og som vi viser længere nede, så er dette tab forskelligt alt efter strømstyrke (ampere) og bilmodel. Når du oplader din elbil på hurtig- eller lynladere bruges elbilens OBC ikke, da det er jævnstrøm (DC) som kommer fra ladestationen. Derfor går strømmen direkte fra laderen til batteriet.
Se hvor effektivt din elbil lader
Som vi nævnte ovenfor, så er der forskel på hvor effektivt hver enkelt elbil lader - eller sagt på en anden måde - hvor meget energi går tabt ved hver hjemmeopladning. Kristian Sevdari fra DTU har sammen med flere andre undersøgt 38 forskellige elbilers ladetab ved AC-opladning. Du kan tage et kig på deres resultater her.Hvis du kun lige har to minutter, så kan du se en sammenfatning af resultaterne nedenfor.