Ladetab ved hjemmeopladning

Når du oplader din elbil hjemme i indkørslen eller garagen, så er det desværre ikke al strømmen der kommer fra eltavlen og ned på bilens batteri. Forskellen mellem hvad der kommer ud af “kontakten” og det der ender i elbilens batteri, kaldes et ladetab. Der er flere kilder til ladetabet, men klart den største kilde er elbilens indbyggede lader (på engelsk kaldet on-board charger eller bare OBD). Det er tabet i OBD’en som vi vil fokusere på i denne artikel, men der vil også være mindre tab af energi i følgende elementer:



  • Eltavlen
  • Ledningen fra eltavlen til ladeboksen
  • Ladekablet fra ladeboksen til elbilen 


Hvad gør elbilens indbyggede lader?

Den strøm der kommer ud af din stikkontakt derhjemme kaldes vekselstrøm (AC), men din elbils batteri er baseret på jævnstrøm (DC). Det vil sige at strømmen fra din stikkontakt skal omformes fra AC til DC og det er netop det, din elbils indbyggede lader sørger for. I processen med at omforme fra AC til DC sker der et tab af energi, og som vi viser længere nede, så er dette tab forskelligt alt efter strømstyrke (ampere) og bilmodel. Når du oplader din elbil på hurtig- eller lynladere bruges elbilens OBC ikke, da det er jævnstrøm (DC) som kommer fra ladestationen. Derfor går strømmen direkte fra laderen til batteriet.


Se hvor effektivt din elbil lader

Som vi nævnte ovenfor, så er der forskel på hvor effektivt hver enkelt elbil lader - eller sagt på en anden måde - hvor meget energi går tabt ved hver hjemmeopladning. Kristian Sevdari fra DTU har sammen med flere andre undersøgt 38 forskellige elbilers ladetab ved AC-opladning. Du kan tage et kig på deres resultater her.Hvis du kun lige har to minutter, så kan du se en sammenfatning af resultaterne nedenfor.

Opladning med 16 ampere på tre faser (11 kW på hjemmelader)

Langt de fleste nyere elbiler på det danske marked kan lade på tre faser. I Danmark må man højest trække 16 ampere på én fase og med 230 volt giver det en samlet effekt på 11 kW (16 x 230 x 3 / 1000). Kan din bil kun lade på én fase, vil effekten i stedet være på 3,7 kW.


Det vil sige, at det mest normale er biler der kan lade på tre faser og med en strømstyrke på 16 ampere. I tabellen nedenfor kan du se hvor effektivt de enkelte elbiler lader ved denne effekt. Jo højere tal, jo mere effektive er de. Fx vil 90% svare til et ladetab på 10% mens et tal på 85% vil svare til et ladetab på 15%.


Bemærk, at vi her viser afrundede tal og kun for de biler der kan lade på 3 faser.

BilEffektivitet (%)
Hyundai Kona Electric (2022) | 67.5 kWh93.1
Renault Megane E-tech (2022) | 65 kWh92.8
Nissan Arya (2022) | 87 kWh92.4
Kia EV6 Long Range (2022) | 77.4 kWh91.9
Tesla Model 3 Long range Dual Motor (2020) | 78.1 kWh91.8
Renault Zoe ZE50 R110 (2021) | 54.7 kWh91.7
Hyundai Kona Electric (2021) | 67.5 kWh91.6
MG 5 Long Range (2022) | 61.1 kWh91.5
Kia e-Niro (2022) | 67.5 kWh91.5
Tesla Model 3 Standard range Single Motor (2020) | 60 kWh91.4
VW ID4 Pro (2021) | 82 kWh91.3
VW ID3 Pro (2022) | 62 kWh91.0
MG Marvel R (2021) | 69.9 kWh90.9
Nissan Townstar N-Connecta (2022) | 45 kWh90.9
Peugeot e-208 (2022) | 50 kWh90.8
Tesla Model S P90D (2015) | 90 kWh90.4
Renault Zoe ZE50 R110 (2020) | 54.7 kWh90.4
Peugeot e-208 (2020) | 50 kWh90.3
Tesla Model Y Long range Dual Motor (2022) | 78.1 kWh90.3
Renault Zoe R 90 (2019) | 44.1 kWh90.2
Skoda Enyaq iV 60 (2021) | 62 kWh90.2
VW ID4 GTX (2022) | 82 kWh89.8
BMW i3 Rex (2017) | 33.2 kWh88.1
Audi e-tron 55 (2019) | 95 kWh85.8

Fandt du ikke din egen elbil?

Det er desværre ikke alle modeller på markedet som er med i studiet. Ved hjælp af en OBD dongle og smart-phone apps, har du dog selv mulighed for at udføre en lignende test på din egen elbil. Vi er i gang med at udvikle en let forståelig guide til hvordan dette skal gøres. Så snart vi har den klar, vil den komme til at fremgå på denne side.


Det er dog værd at bemærke, at mærker som Polestar og Volvo krypterer dele af de data man kan udlæse via OBD og derfor kan du ikke nødvendigvis selv lave øvelsen.


Andre interessante resultater fra undersøgelsen

Studiet viser også et par andre interessante ting.


  • Ladetabet forøges, jo lavere strømstyrken er, eller hvis der lades på færre faser.
  • Elbilernes lade-effektivitet er generelt blevet bedre år for år - dvs nyere modeller har en højere effektivitet end ældre modeller.
  • Forfatterne af undersøgelsen forventer således en forbedring på ca. 5% frem mod 2030.
  • De samme elbilmodeller kan have forskellig lade-effektivitet alt efter modelår.


Læs også

Vil du holdes opdateret?